Siemens: in een uur twee elektrische auto's tegelijkertijd laden.
Persbericht van Siemens Nederland NV
De Siemens-oplaadpaal type CP500A kan elektrische auto's niet alleen
binnen één uur opladen, maar is bovendien geschikt voor het opladen van
twee auto's tegelijkertijd. De oplaadpaal kan men plaatsen in openbare
en bedrijfsparkeergarages, maar ook als openbaar toegankelijk
oplaadpunt voor elektrische auto's in de gehele stad. Ook
autoverhuurbedrijven kunnen de CP500A inzetten voor het opladen van hun
elektrische auto's. Net als bij de oplaadpaal type CP700A kunnen
elektrische auto's met de nieuwe oplaadpaal type CP500A driefasig met
een stroom van 32 ampère (A) worden opgeladen. Dat komt overeen met een
vermogen van 22 kilowatt (kW). Siemens brengt de oplaadpaal in het
najaar van 2011 in Europa op de markt.
Om twee auto's tegelijkertijd te kunnen opladen, is de oplaadzuil
CP500A uitgerust met twee driefasige oplaadaansluitingen. De
aansluitingen kan men voorzien van comptabele meters om de geleverde
elektriciteit te kunnen afrekenen met de bestuurder van de elektrische
auto. Voor een veilige aansluiting van de oplaadpaal op het
elektriciteitsnet kan een zekeringkast worden ingebouwd.
Siemens levert de oplaadpaal desgewenst met een noodontkoppeling om de
stekker in geval van stroomuitval te kunnen loskoppelen. De gebruiker
kan daarmee de spanningvrije driefasige stekker zonder risico
loskoppelen en de oplaadprocedure later voortzetten. De
vandalismebestendige oplaadpaal heeft een Ethernet-aansluiting en kan
worden uitgerust met een GSM/GPRS-modem. Hiermee kan men de oplaadpaal
verbinden met een bedrijfsvoeringscentrum of een netwerksturing door
een smart grid. Met de softwareoplossing Charge eMosphere van Siemens
kan vanuit het bedrijfsvoeringscentrum regelmatig een functietest van
de aardlekschakelaar van de oplaadpaal worden uitgevoerd. Bovendien kan
men in geval van een storing de aardlekschakelaar op afstand resetten
zodra het probleem is verholpen.
Verder biedt Siemens eigenaars van oplaadpalen met de software Charge
eMosphere de mogelijkheid om de stroombelasting lokaal te beheren,
waardoor men de oplaadinfrastructuur optimaal kan benutten. Als op een
bepaald moment meer elektriciteit vereist is dan wordt geleverd,
bijvoorbeeld doordat in een parkeergarage te veel elektrische auto's op
oplaadpalen zijn aangesloten, wordt de oplaadprocedure onderbroken en
automatisch voortgezet wanneer de als eerste aangesloten voertuigen
zijn opgeladen. Optie twee is om de beschikbare capaciteit gelijkmatig
te verdelen over de aangesloten elektrische auto's.
De oplaadpaal draagt het CE-keurmerk en is getest door een
geaccrediteerd testinstituut. De paal voldoet aan de eisen van geldende
normen voor oplaadsystemen, zoals IEC/EN 61851-1 en IEC/EN 61851-22,
evenals aan normen voor laagspanningsdistributie, zoals EN 61439. De
temperatuur van de stekkerdozen en de binnenkant van de palen wordt
bewaakt. Bij storingen of ongewenste omgevingsfactoren die tot
oververhitting zouden kunnen leiden, onderbreekt de oplaadpaal het
oplaadproces automatisch.
Net als de oplaadpaal CP700A is de CP500A uitgerust met een mensmachine
interface, die de gebruiker door de oplaadprocedure leidt. Ook functies
als gebruikersautorisatie en aansluitend afrekenen met pinpas op basis
van verschillende RFID-standaarden (Radio Frequency Identification)
zijn op de CP500A aanwezig.
Het Siemens-portfolio voor het opladen van elektrische auto's omvat
oplaadsystemen voor verschillende toepassingsgebieden en
klantcategorieën. Siemens beantwoordt daarmee aan de eisen die worden
gesteld aan openbare laadstations voor parkeerplaatsen en -garages,
snellaadstations en opladen in niet-openbare omgevingen.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
*
*
Links:
http://www.siemens.nl
Razende Robot Reporter