Een bijzonder moment, HEMA 85 jaar
Persbericht van HEMA
Op 2 november 1926 opende HEMA haar allereerste winkel in de
Amsterdamse Kalverstraat. Na 85 jaar is HEMA aanwezig in vijf landen
met bijna 600 winkels. En dit heugelijke feit wil de organisatie niet
ongemerkt voorbij laten gaan.
Voor klanten zijn er leuke, bijzondere acties met een knipoog naar
vroeger. Wie herinnert zich bijvoorbeeld het HEMA breiboek nog?
Destijds was dit fenomeen een grote inspiratiebron voor veel
breifanaten. Omdat breien weer helemaal terug van weggeweest is en HEMA
85 jaar bestaat, brengt HEMA breipatronen van toen terug in een actueel
'The Best of' breiboek. Ook is er een leuke actie aan verbonden via de
facebookpagina 'ik wil mijn trui terug'. Op die manier maakt iedereen
kans om die trui van vroeger nagebreid te krijgen door een heus
HEMA-oma-brei-team.
HEMA wordt door de jaren heen gekenmerkt door haar eenvoudige maar
bijzondere producten met klassiekers als de tompouce en de rookworst,
de herkenbare winkels, de opvallende vormgeving , de jaarlijkse
ontwerpwedstrijd, de unieke samenwerkingen met onder andere Return to
Sender en Natuurmonumentenen nog veel meer wat HEMA zo echt HEMA maakt.
Altijd met de optimistische boodschap die zo typisch HEMA is.
85 jaar HEMA
Door de jaren heen is het aantal vestigingen van HEMA enorm toegenomen
en ook is het warenhuis inmiddels in vijf landen aanwezig. Vergeleken
met vroeger is er natuurlijk veel veranderd. In 1926 opende de
Nederlandse winkelketen de deuren van haar eerste winkel aan de
Kalverstraat in Amsterdam. De heren Arthur Isaac en Leo Meyer
introduceerde het Amerikaanse 'nickel & dime' concept in de Lage
Landen. Daarmee kwam de droom om artikelen met een vaste, lage
eenheidsprijs voor mensen met een kleine beurs te verkopen, uit.
Inmiddels verkoopt HEMA nu 85 jaar leuke, bijzonder vormgegeven
artikelen tegen een vaste, lage prijs en met de bekende goede
kwaliteit.
formule
Ronald van Zetten, directievoorzitter van HEMA: 'Dankzij een sterke
winkelformule met een duidelijke styling en voordelige prijzen zijn
onze winkels echt HEMA. Deze formule, bijzondere eenvoud, werkt overal,
in Nederland maar ook daarbuiten. Iedereen omarmt die frisse,
eigentijdse, gebruiksvriendelijke, kleurrijke HEMA-stijl. Natuurlijk
houden we ook rekening met de lokale verschillen in Nederland en
daarbuiten. Want Hollandse fietskratten in Parijs werken niet. Maar
drop in de Belgische winkels weer wel. We blijven luisteren naar onze
klanten en willen hen vooral blijven verrassen met onze producten,
vormgeving, winkels en leuke acties. Nu en in de toekomst'.
van stad naar dorp
In de beginjaren waren de Nederlandse vestigingen vooral in de grotere
steden te vinden en vanaf circa 2004 kwamen daar kleinere winkels in
dorpen en wijken bij. Daarnaast heeft HEMA in Nederland een aantal
take-aways op drukke locaties als stations en Schiphol, en loopt er een
proef in een negental filialen met de verkoop van versproducten als
groenten, fruit en vlees.
In België is HEMA sinds 1984 aanwezig en binnenkort opent de 85e winkel
daar haar deuren. Duitsland, Luxemburg volgden en sinds 2009 is HEMA
actief in Frankrijk.
toekomst
Begin 2008 sprak HEMA de ambitie uit om binnen Europa verder te willen
groeien en nieuwe markten te gaan zoeken. Met het onlangs geopende
zevende filiaal in Frankrijk werkt HEMA hard om deze ambitie
daadwerkelijk vorm te geven. Inmiddels is HEMA operationeel in vijf
landen: Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, België en Nederland. HEMA wil
haar positie in al deze landen verder uitbouwen.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Bijlage:
* hema 85 jaar defpdf
Razende Robot Reporter