Nederlandse Zorgautoriteit
Declaratieoverzicht zorgverzekeraar duidelijker
26-09-2011
Onderzoek NZa: verzekeraars voeren Zvw rechtmatig uit
In 2010 zijn declaratieoverzichten van behandelingen die verzekeraars
aan consumenten versturen duidelijker geworden. Ook hebben verzekeraars
de informatie op hun websites oponderdelen verbeterd en is afgesproken
dat zij mondelinge toezeggingen aan klanten altijd schriftelijk
bevestigen. Dat blijkt uit het samenvattend rapport van de Nederlandse
Zorgautoriteit over de rechtmatigheid van de uitvoering van de
Zorgverzekeringswet (Zvw) in 2010. De NZa bekijkt ieder jaar of
verzekeraars zich houden aan de acceptatieplicht, zorgplicht en het
verbod op premiedifferentiatie. In 2010 voldeden alle verzekeraars
daaraan.
De NZa heeft in 2010 veel gedaan om de informatie van verzekeraars voor
consumenten helderder te krijgen. Uit onderzoek bleek dat niet iedere
verzekeraar alle verplichte informatie op zijn website heeft staan: bij
een aantal verzekeraars ontbrak informatie over het preferentiebeleid
en het eigen risico. Op aanwijzing van de NZa is dit verduidelijkt. Ook
hebben verzekeraars hun declaratieoverzichten helderder gemaakt, omdat
daar veel vragen over binnenkwamen, nu vermelden verzekeraars standaard
de informatie over waar de kosten betrekking op hebben; op het eigen
risico bijvoorbeeld.
In 2010 hebben de verzekeraars zich gehouden aan de acceptatieplicht en
het verbod op premiedifferentiatie. Verzekeraars zouden wel actiever
invulling kunnen geven aan hun zorgplicht, vindt de NZa. Dit kunnen zij
doen door de inkoop van zorg te verbeteren. Mede daarom heeft de NZa de
beleidsregel toezichtkader zorgplicht gepubliceerd. Daarin staat alle
regelgeving opgesomd over hoe verzekeraars voor de consument
kwalitatief goede, bereikbare en toegankelijke zorg kunnen inkopen. Op
dit moment doet de NZa nog onderzoek naar de zorgplicht en kijkt er
daarbij onder andere naar of zorgverzekeraars de juiste hoeveelheid
zorg aan consumenten vergoeden. De resultaten van dit onderzoek volgen
eind 2011.
Het aantal signalen over zorgverzekeraars veranderde nauwelijks ten
opzichte van 2009, vorig jaar kwam er één melding minder binnen. De 69
signalen in 2010 gingen vaak over verzekeraars die onjuiste,
onvolledige of onduidelijke informatie gaven. Om signalen over
onduidelijke informatie te voorkomen, heeft de NZa met verzekeraars
afgesproken dat zij alle mondelinge toezeggingen aan hun klanten ook
schriftelijk bevestigen. In gevallen waar echt iets fout was, heeft de
NZa de verzekeraars hierop gewezen en werd het probleem opgelost.
Meldpunt
Heeft u zelf vragen over zorgaanbieders of zorgverzekeraars dan kunt u
die doorgeven aan de Informatielijn van de NZa.