Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
TwentseWelle in Enschede presenteert de expositie:
Ontrafel, breiwerk in de mode
25/9/11 - 4/3/12
Op zaterdag 24 september as. opent Souraya Bouwmans, directeur van het Amsterdam Fashion Instituut AMFI, de expositie 'Ontrafel, breiwerk in de Mode'. De expositie omvat hoogtepunten uit een grotere expositie die dit voorjaar was te zien in het ModeMuseum (MoMu) in Antwerpen. Daaronder unieke stukken van internationale topcouturiers en modehuizen. Niet eerder was het werk van onder andere Vivienne Westwood, Prada, Krizia, Sonia Rykiel, Yohji Yamamoto, Ann Salens en Coco Chanel in Twente samen te zien. Maar ook de jonge generatie in tricot gespecialiseerde ontwerpers als de Canadees Mark Fast, de Duitser Bernhard Willhelm en de Zweedse Sandra Backlund is in TwentseWelle vertegenwoordigd. Hun ontwerpen bewijzen hoezeer breiwerk zich is blijven ontwikkelen.
Breiwerk staat niet enkel voor comfort en flexibiliteit, maar ook voor vrouwelijkheid en elegantie. Breiwerk werd op het eind van de negentiende eeuw herontdekt als een gezonde en ademende stof, die het tot dan toe opgesloten lichaam (korset) meer bewegingvrijheid gaf. Gebruik van breiwerk in badpakstof, onderkleding en sportoutfits , gaf tricot haar sportieve reputatie. Deze gebreide kleding gaf vrouwen in de jaren twintig veel bewegingsvrijheid. Naast modieuze sportieve outfits (van o.a. Jean Patou) vinden we in de jaren twintig ook meer artistiek geïnspireerde en met abstracte motieven gebreide kleding. Bijvoorbeeld de truien van Elsa Schiaparelli met trompe l'oeil motief, een visueel effect geïnspireerd op surrealistische kunst. Zo was breiwerk in haast alle modebeelden, van ondergoed tot sportkledij en haute couture, vertegenwoordigd.
De gebreide kleding uit de jaren '60 weerspiegelt opnieuw de groeiende hang naar onafhankelijkheid. Zelfgebreide jurkjes waren een 'nee' tegen de opgelegde ontwerpen van de haute couture en een teken van het baas zijn over het eigen lichaam. Revolutionair voorbeeld hiervan is het nauwsluitende en daardoor weinig verhullende witte pak van André Courrèges, dat zomaar in de kledingkast had kunnen hangen van Emma Peel, de geheim agente uit de destijds populaire tv-serie De Wrekers.
Bovendien,zelfs met zo'n waagstuk aan hielden de draagsters toch altijd een zekere zachtheid over zich. Want breiwerk maakt warmte tastbaar. Hoe monumentaal ook het beeld dat stylist Panos Yiapanis samenstelde uit brei- en haakwerk van de Zweedse designer Sandra Backlund, het oogt nog steeds aaibaar. (foto voorkant)
Breiwerk is ook een rekbaar begrip. In de Supermarket of Style, een geestig onderdeel van de expositie, staan gebreide versies uitgestald van designklassiekers en andere voorwerpen: van een Rietveld-stoel tot exotisch fruit en een paar All Star-gympen. Angelo Figus, oud-student van de mode-academie in Antwerpen, creëerde hiermee in 2006 zijn eigen gebreide wereld als modevoorspelling.
TwentseWelle presenteert met 'Ontrafel' een mix van hedendaagse en klassieke modehuizen, installaties van jonge ontwerpers en historische stukken. De tentoonstelling stelt gevestigde ideeën over breigoed in vraag en toont zo dat tricot, verre van ouderwets, veelzijdig en luxueus is, en een blijvende inspiratiebron voor de modewereld.
Activiteiten
Tijdens de expositie worden tal van workshops rondom breien georganiseerd voor jong en oud. Ook kan er tijdens de expositie meegebreid worden aan de 'langste shawl'. Iedereen doet zijn uiterste best om als museum een vermelding te krijgen in het Guiness Book of Records (ruim 54 kilometer). Echter het Nederlandse record moet er zeker in zitten, dat staat nl. op 245 meter en 65 centimeter. Iedere dinsdag en donderdag is het museumrestaurant omgedoopt tot Breicafé, van heinde en ver komen nu al vele mensen meebreien. In december zal de shawl om de toren van het museum gebonden worden.