OMI registreert luchtvervuiling metropolen
23 september 2011 - Onderzoekers van het Duitse Max Planck Instituut en
het KNMI hebben de uitstoot van stikstofoxiden van een aantal
wereldsteden kunnen bepalen met behulp van het Nederlandse Ozone
Monitoring Instrument (OMI). Met name het wegverkeer produceert in
wereldsteden dagelijks duizenden tonnen stikstofoxiden waardoor de
luchtkwaliteit op deze plekken verslechtert.
Links de door OMI in windstille situaties gemeten gemiddelde
stikstofdioxide concentraties boven het Midden Oosten weer voor
2005-2009. Rood betekent een hoge NO2 concentratie, wit een lage.
Rechts de stikstofdioxide verdeling rondom de Saudische hoofdstad
Riyadh voor verschillende windrichtingen, aangegeven door de zwarte
pijlen, en windstilte (midden).
Links de door OMI in windstille situaties gemeten gemiddelde
stikstofdioxide concentraties boven het Midden Oosten weer voor
2005-2009. Rood betekent een hoge NO2 concentratie, wit een lage.
Rechts de stikstofdioxide verdeling rondom de Saudische hoofdstad
Riyadh voor verschillende windrichtingen, aangegeven door de zwarte
pijlen, en windstilte (midden).
Het KNMI brengt concentraties van stikstofdioxide al vanaf 2004 met OMI
in kaart. Maar door een hogere resolutie (13X24 vierkante kilometer)
van de OMI-metingen hebben onderzoekers van het Max Planck Instituut in
Mainz in samenwerking met het KNMI de luchtvervuiling voor
verschillende windrichtingen kunnen analyseren. Voor het eerst zijn
daarmee gelijktijdig zowel de emissies als de levensduur van de
stikstofoxiden vastgelegd voor een aantal metropolen zoals het Chinese
Hong Kong en de Saudische hoofdstad Riyadh.
Om een nauwkeurige inschatting te maken van de uitstoot van
luchtverontreinigende stoffen is het niet genoeg om de hoeveelheid van
een bepaalde stof op een zeker moment te meten. Even belangrijk is de
levensduur, ofwel hoe lang blijft de stof in de lucht aanwezig. Bij
stikstofdioxide is dat afhankelijk van veel chemische factoren. Door de
hoeveelheid stikstofdioxide boven metropolen om de 15 kilometer in
kaart te brengen en te combineren met windsnelheid, konden de uitstoot
plus verblijfsduur bepaald worden. De resultaten van dit onderzoek zijn
gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science.
Eerste uitgave: 23-09-11
Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut