Consumentenbond
Vertrouwen in huisarts groot
* 23 september 2011
* Nieuws
* 0 reacties
Patiënten blijken grote waarde te hechten aan de mening van hun
huisarts bij de keuze voor een specialist of ziekenhuis, blijkt uit
onderzoek van de Consumentenbond onder 730 patiënten die een
doorverwijzing van hun huisarts kregen. Huisartsen lichten hun advies
echter meestal niet toe. Tweederde van de patiënten heeft hier geen
behoefte aan en vertrouwt de huisarts. De Consumentenbond vindt het
belangrijk dat huisartsen hun advies wel toelichten en patiënten op
goede gronden verwijzen en bijvoorbeeld niet enkel omdat het ziekenhuis
in de buurt is.
Van de huisartsen liet 34% de keuze voor ziekenhuis of specialist
helemaal bij de patiënt en in 21% van de gevallen adviseerde de
huisarts om naar een specifieke arts te gaan. Bij de meeste
doorverwijzingen (45%) verwees de huisarts naar een ziekenhuis of
privékliniek, zonder daarbij de naam van een specialist te noemen.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: `Patiënten zijn vrij in de
keuze van ziekenhuis en specialist. Er is voor patiënten veel
informatie op internet te vinden, maar de huisarts is de toegangspoort
tot de tweedelijnszorg, zoals ziekenhuizen en de geestelijke
gezondheidszorg. Het is daarom van belang dat huisartsen patiënten
helpen bij het maken van de keuze, bijvoorbeeld door
kwaliteitsinformatie over de verschillende ziekenhuizen te geven'.
Kwaliteitsgegevens
Onderzoeken laten zien dat er soms grote verschillen zijn in prestaties
tussen artsen en ziekenhuizen. Op basis van de kwaliteitsgegevens die
op dit moment bekend zijn, is een aantal kwaliteitsnormen bepaald
waaraan ziekenhuizen in de ogen van specialisten en een aantal
zorgverzekeraars minimaal moeten voldoen. Bijvoorbeeld bij borstkanker,
dikkedarmkanker en longkanker. Van een huisarts mag verwacht worden dat
deze kwaliteitsgegevens bekend zijn en de informatie met patiënten
wordt gedeeld.
De Consumentenbond voert dit jaar de zorgcampagne Kiezenmoetkunnen.nl
met als doel de openbaarheid in de zorg te verbeteren. Het volledige
artikel staat in de Consumentengids van oktober 2011.