Consumentenbond
Klachtafhandeling Reclame Code Commissie op orde
* 23 september 2011
* Nieuws
* 0 reacties
Consumenten zijn tevreden over de afhandeling van hun klacht over
reclame-uitingen door de Reclame Code Commissie (RCC). Dat blijkt uit
een onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Stichting Reclame Code
(SRC). De Consumentenbond vertrouwt erop dat de SRC voortvarend aan de
slag gaat met de aanbevelingen die consumenten doen zoals: het verder
digitaliseren van de klachtenprocedure, optimaliseren van de
informatievoorziening vooraf duidelijker informeren over het proces van
klachtafhandeling en adviseren over vervolgstappen die consumenten
kunnen zetten.
De overgrote meerderheid van consumenten die een klacht heeft ingediend
bij de Reclame Code Commissie is tevreden over de wijze waarop hun
klacht is afgehandeld. Slechts 15% heeft verklaard meer of minder
ontevreden te zijn. Vrijwel alle klagers beschouwen de
klachtenprocedure bovendien als helder en duidelijk. Daarbij zijn zes
op de tien klagers tevreden met de uiteindelijke beslissing, ongeacht
of zij in het gelijk zijn gesteld of niet.
Reclame-uitingen
Consumenten kunnen bij de Reclame Code Commissie terecht als ze
klachten hebben over een reclame. De RCC is een onafhankelijk
klachtenorgaan dat oordeelt of reclame-uitingen in strijd zijn met de
Nederlandse Reclame Code (NRC). De CB is vertegenwoordigd in het
bestuur van Stichting Reclame Code en draagt leden voor de RCC voor.