Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
consumentenbestedingen stijgen naar ⬠4,25 miljard
Webwinkels
Thuiswinkel.org: Online consumentenbestedingen stijgen naar ⬠4,25 miljard
22/09/2011
Nog steeds forse groei van 10% voor online shopping
De omzet van online thuiswinkelen is in de eerste helft van 2011
gestegen naar een omzet van EUR 4,25 miljard. Dit is een
stijgingspercentage van 10% t.o.v. de eerste helft van 2010.
Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2011-1, het halfjaarlijkse
onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in
samenwerking met GfK Retail & Technology in opdracht van
Thuiswinkel.org.
Consumenten bestellen vaker en makkelijker online
De belangrijkste driver van de online omzetgroei is evenals in vorige
metingen de groei in aantal bestellingen. Consumenten bestellen steeds
vaker producten en/of diensten op het internet. Het totaal aantal
bestellingen in de eerste helft van 2011 bedraagt 36,5 mln., een
stijging van 13% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. "Dit
betekent dat er iedere dag zo'n 200.000 online bestellingen worden
geplaatst. Consumenten bestellen steeds vaker en makkelijker ook
kleinere bestellingen via internet", aldus Wijnand Jongen, directeur
van Thuiswinkel.org.
De orderwaarde per bestelling daalt
Daarentegen neemt het gemiddeld besteed bedrag per bestelling opnieuw
af. Consumenten bestelden het afgelopen half jaar met een gemiddelde
orderwaarde van EUR 116 per bestelling. Dit is een lichte daling van 3%
ten opzichte van de eerste helft van 2010. Frank Sibbel, Managing
Partner van Blauw Research; de groei van de markt komt voornamelijk van
bestaande online kopers die vaker gaan bestellen, en daarmee de totale
markt stuwen; in de eerste helft van 2011 waren er 8 miljoen online
kopers, dit aandeel blijft ongeveer gelijk aan het aantal kopers in de
tweede helft van 2010.
Groei in grote segmenten als Travel en Telecom leveren grote bijdrage
aan de totale omzetgroei
De totale omzet van online Travel bedraagt EUR 1,83 miljard, een groei
van 8% vergeleken met 2010-1. Pakketreizen/appartementen kennen het
grootse aandeel binnen de online reismarkt, met EUR 1,14 miljard. Het
marktvolume van Vliegtickets/Hotels is EUR 690 miljoen. Het op
1-na-grootste segment Telecom groeit met 23% naar een omzet van EUR 540
miljoen in de 1e helft 2011. Ook het segment Kleding stijgt met 11%
naar een omzet van EUR 300 miljoen. Ten opzichte van de 1e helft 2010
zijn de online productbestedingen met 12% gestegen. De verkoop van
online diensten zoals reizen, verzekeringen en tickets stijgt met 8%.
"Van een teruglopende koopbereidheid - zoals eerder deze week
gepubliceerd door het CBS - was in de eerste helft van 2011 op het
internet nog weinig te merken", aldus Jongen.
Online consumentenbestedingen in 2011 groeien door naar ca EUR 9
miljard
De markt zal voorlopig verder blijven groeien. Ondanks de crisis
blijven consumenten gewoon erg enthousiast om online te winkelen, zegt
Frank Sibbel. Gemak en gewenning spelen daarbij een grote rol.
Consumenten kiezen steeds vaker het internet als hun favoriete
aankoopkanaal. Men raakt meer en meer gewend aan het online bestellen
van producten en diensten via internet, ook in nieuwe online segmenten
zoals bijvoorbeeld fietsen, speelgoed of optiek. Jongen: "Negen op de
tien online kopers verwacht opnieuw een aankoop te doen in de tweede
helft van dit jaar. De verwachting voor de 2e helft van 2011 is dat de
omzetgroei stabiel blijft (ca. 10%), waardoor online
consumentenbestedingen in 2011 naar verwachting de grens van EUR 9
miljard zullen passeren."