Wageningen Universiteit en Researchcentrum
20 sep 2011
Nummer: N
Als pas gespeende biggen gebruikmaken van de ervaring van hun moeder,
leren ze sneller vast voer eten en zijn ze minder gestrest. Ook een
speels hok helpt bij het beter leren eten van de biggen. Dat is de
conclusie uit een STW-onderzoek over informatieoverdracht van zeug naar
biggen dat Marije Oostindjer aan Wageningen University, onderdeel van
Wageningen UR, deed en waarop zij op 23 september promoveert.
Pas gespeende (van de zeug gescheiden) biggen in de varkenshouderij
eten vaak onvoldoende en zijn gestrest. Veel biggen zijn nog
afhankelijk van moedermelk als ze gespeend worden en hebben weinig
ervaring met de opname van vast voedsel. Het voer dat na het spenen
wordt aangeboden, laten biggen dan ook vaak staan, soms zelfs
dagenlang, met gezondheids- en welzijnsproblemen als gevolg.
Marije Oostindjer onderzocht hoe het eetgedrag van biggen verbeterd kan
worden. Ze keek onder andere wat biggen leren als ze samen met hun
moeder foerageren. Het blijkt dat biggen eerder voer opnemen met een
smaak of geur die ze herkennen van de moedermelk of de baarmoeder. Ook
zijn biggen minder gestrest als ze een verrijkt hok (met materialen
zoals houtkrullen, stro, turf en takken) hebben waar ze spelenderwijs
het vaste voer kunnen leren eten. Leren van de moeder en een verrijkt
hok resulteerden bovendien in een betere gezondheid, een betere groei
en minder gedragsproblemen na het spenen.
Doel van het project was om de ontwikkeling van voedselopname bij
biggen met nieuwe maatregelen te faciliteren en hiermee de problemen
rondom spenen te verminderen. De resultaten van het onderzoek worden in
de varkenssector al toegepast. In het door Technologiestichting STW
gefinancierde project participeerden cofinanciers Lucta S.A., Nutreco
B.V., L. Verbakel B.V., de Productschappen voor Vee Vlees en Eieren en
het Productschap Diervoeder.
Foto: Biggen uit een van de experimenten tijdens het onderzoek
Foto: Marije Oostindjer.