ProRail
Pers > Persberichten > Actueel > Regionaal >
Persbericht
22-09-2011
Tunnel onder station Westervoort
Station Westervoort krijgt steeds meer vorm. Dit weekend wordt dag en
nacht gewerkt aan een belangrijk onderdeel van het nieuwe station: de
fiets en voetgangerstunnel onder het spoor. De 2,1 miljoen kilo zware
tunnelbak wordt dan in de spoordijk geschoven. Voor het publiek is er
een webcam en op locatie een uitkijkpunt om het werk te volgen.
In slechts 52 uur tijd wordt het spoor verwijderd, de spoordijk
afgegraven, de tunnel op zijn plek geschoven en de spoordijk en het
spoor vervolgens weer terug gebouwd. Het inschuiven van de tunnelbak
van 16 meter lang en 35 meter breed gebeurt door middel van vijzels die
de tunnelbak voort duwen. Er moet een afstand van 28 meter worden
afgelegd.
Webcam
De werkzaamheden zijn live te volgen via een webcam via
www.stadsregiorail.nl. Ook zal er een soort tribune zijn, in feite een
vrachtwagenoplegger met overkapping, zodat geinteresseerden het werk
veilig van dichtbij kunnen volgen.
Afbouw
Na dit weekend wordt nog hard gewerkt aan het afbouwen van het station.
Onder andere wordt het perron afgebouwd, de trappen en liften naar het
perron aangelegd, de perronoverkapping gerealiseerd en kabels en
leidingen aangelegd. Bedoeling is dat in december 2011 de eerste
treinen er halteren.
Financiering
Station Westervoort wordt gerealiseerd in opdracht van de gemeente
Westervoort en de Stadsregio Arnhem Nijmegen De kosten van het station
worden betaald door de stadsregio (circa EUR 10 miljoen). De gemeente
betaalt de inrichting van de stationsomgeving. Hiervoor ontvangt de
gemeente subsidies van de provincie Gelderland, het ministerie van
Infrastructuur en Milieu, de Europese Unie en de stadsregio.
[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.tunnelonderstationwestervoort&c
ategory=Regionaal]