Vrije Universiteit Amsterdam
Schooluitval bij meisjes in Malawi
* Startdatum: 22-09-2011
* Tijd: 15.45
* Locatie: Aula
* Titel: Keeping Kids in School. Cash Transfers and Selective Education
in Malawi
* Spreker: J.J. de Hoop
* Promotor: prof.dr. C.T.M. Elbers prof.dr. J.W. Gunning
* Onderdeel: Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde
* Wetenschapsgebied: Economie
* Evenementtype: Promotie
Ondanks de vooruitgang die is geboekt na het ondertekenen van de
millenniumdoelstellingen blijft schooluitval op jonge leeftijd in veel
ontwikkelingslanden een probleem. Jacob de Hoop laat onder andere zien
dat financiële steun niet alleen schoolparticipatie onder deelneemsters
verbetert, maar ook sociale patronen doorbreekt die de persoonlijke
ontwikkeling van meisjes belemmeren.
De Hoop geeft een beschrijving van de effectiviteit en beperkingen van
interventies die tot doel hebben schoolparticipatie te verhogen. Hij
diept twee onderwerpen verder uit. Het eerste betreft de impact van een
`cash transfer' experiment in Malawi. Het experiment geeft financiële
steun aan een groep meisjes (en hun ouders) op voorwaarde dat ze naar
school gaan. De Hoop laat zien dat de steun niet alleen
schoolparticipatie onder deelneemsters verbeterde, maar ook sociale
patronen doorbrak die de persoonlijke ontwikkeling van meisjes
belemmeren. Bovendien toont hij aan dat het programma invloed had op de
mentale gezondheid van deelneemsters. Onvoorwaardelijke financiële
steun resulteerde in verbeterd welzijn. Verhoogde steun aan de ouders
van deelneemsters op voorwaarde van voldoende schoolparticipatie blijkt
deelneemsters een psychische druk te hebben opgelegd. Bovendien
verslechterde het welzijn van meisjes die niet waren uitgenodigd om
deel te nemen aan de interventie. Deze bevindingen hebben gevolgen voor
het ontwerp van toekomstige cash transfer programma's.
Het tweede onderwerp is de rol van schoolkwaliteit in de
scholingskeuzes van middelbare scholieren in Malawi. Aan de hand van
een procedure die scholieren over middelbare scholen verdeelt op basis
van hun capaciteiten identificeert De Hoop het verband tussen
schoolkwaliteit en scholingskeuzes in Malawi. In tegenstelling tot
eerdere studies laat dit hij zien dat schoolkwaliteit een sterke
invloed op scholingskeuzes heeft.
Meer informatie over het proefschrift in VU-DARE
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam