Vrije Universiteit Amsterdam
Schiphol is groter dan Nederland
* Startdatum: 21-09-2011
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: Schiphol is groter dan Nederland
* Spreker: P. Riemens
* Promotor: prof.dr. O.C. van Leeuwen RA prof.dr. P.G.W. Jansen
* Onderdeel: Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde
* Wetenschapsgebied: Economie
* Evenementtype: Promotie
De organisaties die betrokken zijn bij de ontwikkeling van luchtvaart
in Nederland moeten voorzichtig omspringen met hun blokkademacht. Als
zij daarmee alleen eigen doelen nastreven, zal Schiphol als
luchtvaartnetwerk internationaal snel terrein verliezen. Dat blijkt uit
het promotieonderzoek van Paul Riemens naar de ontwikkeling van de
luchtvaart in Nederland. Hij toont in zijn proefschrift `Schiphol is
groter dan Nederland' aan dat de Nederlandse luchtvaartsector een
geheel nieuwe vorm van samenwerking moet ontwikkelen om op Europese
schaal te blijven functioneren. Daarvoor zijn nieuwe publieke en
private coalities nodig met een gezamenlijk geformuleerd hoger doel.
Zo'n nieuwe vorm van vervlechting van rijk en bedrijfsleven vraagt
onderling vertrouwen, overheden met vormen van ondernemerschap en macht
om resultaten te bereiken. Harmonie met de omgeving is daarbij een
belangrijke bron voor succes.
Het onderzoek toont aan dat in de jaren 1950 - 1990 de KLM en de
luchthaven Schiphol opmerkelijk harder groeiden dan andere
luchtvaartmaatschappijen en hun thuishavens. In die periode ontwikkelde
de Nederlandse luchtvaart haar internationaal sterke positie. Dit was
het werk van een uiterst klein netwerk van mensen uit overheid en
bedrijfsleven. Hun samenwerking had een buitengewoon vruchtbare vorm.
Zij werkten met ondernemerschap, passie, creativiteit en een grenzeloos
doorzettingsvermogen aan één gezamenlijk hoger doel.
Daarna kwamen andere partijen in beeld met eigen doelen op het gebied
van onder andere leefbaarheid, ruimtebeslag en geluidhinder; doelen die
niet parallel liepen aan het doel van economische groei. Door deze
ontwikkeling en door nieuwe vormen van samenwerking tussen
luchtvaartmaatschappijen en privatisering van overheidsdiensten
ontstond een concentratie op de eigen doelen in plaats van op een
gemeenschappelijk doel. Het onderlinge vertrouwen verdween en daarmee
werkelijke samenwerking. Stagnatie van groei en productiviteit waren in
de laatste fase van het onderzoek, de jaren 2000 - 2007, het gevolg.
Paul Riemens: "Het lijkt erop dat het zoeken naar een nieuwe balans
tussen tegengestelde en eigen doelen inmiddels de weg heeft vrijgemaakt
voor nieuw vertrouwen, een hoger gemeenschappelijk belang en nieuwe
productiviteit."
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam