Finnair: 'boutique airline' tussen grote jongens
HELSINKI - Het aantal rechtstreekse vluchten tussen Europa en Azië
maakt een snelle groei door. Frequenties naar bestaande bestemmingen
worden verhoogd en nieuwe steden worden aan de dienstregelingen
toegevoegd. Finnair, dat zich al jarenlang presenteert als
Azië-specialist, doet hier volop aan mee. De relatief kleine en nog
zelfstandige Noord-Europese luchtvaartmaatschappij doet zijn best om
zijn plek tussen `de grote jongens' te behouden.
Probeerde Finnair zich voorheen voornamelijk met scherpe tarieven en de
gunstige geografische positie op de routes tussen Europa en Azië in de
kijker te spelen, nu komt ook het kwaliteitsaspect nadrukkelijker om de
hoek kijken. Door zich te profileren als `most desired boutique
airline' wil Finnair zich onderscheiden van de concurrentie op de
lucratieve Azië-routes.
"Vanwege ons businessmodel als netwerkcarrier zijn we misschien niet de
meest kosteneffectieve maatschappij. Een uitstekende klantenservice kan
echter het verschil maken", meldde CEO Mika vorige week tijdens een
perspresentatie in Helsinki. "We zijn in het algemeen beter dan onze
concurrentie", durft hij te stellen.
Chongqing
Om de positie op de Aziatische markt te versterken voegde de Finse
maatschappij eerder dit jaar Singapore aan het routenetwerk toe;
volgend jaar zal Finnair als eerste Europese luchtvaartmaatschappij
naar de Chinese metropool Congqing gaan vliegen. Ook de komende jaren
wil het bedrijf uitbreiden in Zuidoost-Azië en China, aldus
Vehviläinen. "Het huidige aantal van 74 wekelijkse Azië-vluchten zal
omstreeks 2020 zijn verdubbeld, evenals de omzet die we op die routes
realiseren."
Voor de komende tien jaar heeft Finnair zich een aantal ambitieuze
doelen gesteld. Zo wil de maatschappij de Nummer 1
luchtvaartmaatschappij van Noord-Europa worden, uitgroeien tot de
favoriete `boutique airline' op routes tussen Azië en Europa, met
daarnaast een klantenservice die hoog in het vaandel staat.
Noodzakelijke kostenbesparingen moeten de komende jaren worden
gerealiseerd door het outsourcen van activiteiten, zoals de
grondafhandeling. Ook wil de maatschappij het netwerk van
partnermaatschappijen verder uitbreiden.
Airbus A330-300 in het nieuwe kleurenschema van Finnair. Foto: Finnair
Flybe Nordic
Zo heeft Finnair de banden aangehaald met toekomstig oneworld-partner
Air Berlin. De luchtvaartmaatschappij zorgt voor de aanvoer van
voornamelijk extra zakelijke reizigers uit Duitsland die in Helsinki
overstappen op vluchten naar Azië. En deze zomer sloot Finnair een
partnerschap met de Britse regiocarrier Flybe, dat een
meerderheidsaandeel nam in het regionale dochterbedrijf Finncomm. De
regionale vluchten van die maatschappij worden sinds kort uitgevoerd
onder de naam Flybe Nordic.
Qua vloot heeft Finnair de afgelopen jaren al grote stappen gezet.
Verouderde vliegtuigtypen als de MD-80 en MD-11 werden uitgefaseerd en
vervangen door E-Jets van Embraer, en A320-series, A330's en A340's van
Airbus. In totaal beschikt Finnair nu over zo'n 65 toestellen,
waaronder vijftien widebodyvliegtuigen: acht A330-300's en zeven
A340-300's. Vorig jaar bestelde Finnair een vijftal A321ER's er
vervanging van Boeing 757-200's, die worden ingezet op
vakantievluchten.
De vlootvernieuwing krijgt medio dit decennium een nieuwe impuls. Eind
2014 zal Finnair naar verwachting als één van de eerste
luchtvaartmaatschappijen de nieuwe A350-900 in dienst nemen. Van dit
nieuwe type heeft Finnair er elf besteld, plus opties genomen op nog
eens acht. De ingebruikname van de A350 neemt aanzienlijke
kostenbesparingen met zich mee. De A350-900 is volgens Finnair dertig
procent zuiniger dan de MD-11, die in 2010 buiten dienst werd gesteld.
Consolidatie
Hoe lang Finnair nog als zelfstandige luchtvaartmaatschappij kan
voortbestaan is onzeker. Volgens Vehviläinen zal de Europese luchtvaart
zich op dezelfde manier consolideren als in de Verenigde Staten, maar
Finnair maakt vooralsnog geen deel uit van een grote luchtvaartgroep.
De maatschappij lijkt er ook geen haast mee te hebben. "Er is op dit
moment niets gaande op dat gebied", meldt hij aan Luchtvaartnieuws.nl.
"Maar het is duidelijk dat de consolidatie in de Europese luchtvaart
doorzet."
Voorlopig presenteert Finnair die onafhankelijkheid als sterk punt,
gezien het streven een `individuele luchtvaartmaatschappij van hoge
kwaliteit' te zijn. Eind vorig jaar presenteerde Finnair bovendien een
aangepaste, frisse huisstijl en kleurenschema; de volledige vloot moet
in maart 2013 van de nieuwe kleuren zijn voorzien. Vanaf half december
draagt het cabinepersoneel van Finnair nieuwe uniformen.
Sterke troef in het businessmodel van Finnair is en blijft thuisbasis
Helsinki Vantaa Airport; een compacte, overzichtelijke luchthaven waar
passagiers vliegensvlug kunnen overstappen op een aansluitende vlucht.
En die soepele transfer is belangrijk, want verreweg de meeste
intercontinentale passagiers stappen op Helsinki over. En mochten
passagiers tijd over hebben, dan kunnen ze tegen betaling van 76 euro
hun tijd rustgevend besteden in de Finnair Spa. Uiteraard inclusief een
bezoekje aan de sauna, een traditie die in Finland zowat tot het
nationale erfgoed behoort.
Door Niek Vernooij
Toegang tot de Finnair Spa & Sauna op Helsinki Airport kost 76 euro.