Lokale Omroepen kiezen heldere positionering en collectieve ambitie
Persbericht van OLON
Op de Algemene Ledenvergadering van de Organisatie Lokale Omroepen
Nederland (OLON) op zaterdag 17 september 2011, hebben de publieke
lokale omroepen een duidelijke richting gekozen voor de toekomst van de
sector. Gepositioneerd als derde laag van het Nederlandse publieke
omroepbestel wil de sector als collectief haar maatschappelijke
toegevoegde waarde vergroten, haar kwaliteit verhogen en de
samenwerking intern en extern versterken. Autonomie en "couleur locale"
van de omroepen gaan daarbij hand in hand met een sectorbrede ambitie:
eenheid in verscheidenheid.
Martijn Vroom, voorzitter van de OLON: "We zijn verheugd dat het
ontwikkelde visieplan met zo veel enthousiasme en steun is aangenomen.
Het is goed dat we als sector onze ambitie en onze mogelijkheden nu
helder hebben geformuleerd. Met dit plan kunnen we duidelijk maken aan
onze maatschappelijke partners wat ze aan ons hebben en wat ze de
komende jaren van ons kunnen verwachten. De uitdaging die voor ons ligt
is groot, maar samen zullen we die succesvol aan kunnen gaan."
Hans Disch, directeur van de OLON: "Kernpunten uit het visieplan zijn
de expliciete profilering en positionering van de sector en de
ontwikkeling van centrale faciliteiten voor de omroepen. Daarnaast
richten we ons op regionale kennis- en krachtenbundeling en op
innovatiegerichte samenwerking met andere media, regionaal en
landelijk: we zullen aansluiten bij en bijdragen aan een veranderend
publiek omroepbestel. Vanuit de aanpak van stimuleren, faciliteren en
conditioneren gaan we aan de slag en zal de toegevoegde waarde van de
publieke lokale omroepen vol in beeld en tussen de oren komen."
Nieuwe bestuursleden
Tevens werden tijdens de OLON ALV twee nieuwe bestuursleden benoemd, de
heren R. Landman (actief bij de lokale omroep Ede) en G. Fredriksz
(actief bij lokale omroep Mercurius Leeuwarden). Martijn Vroom,
voorzitter OLON: "We zijn bijzonder verheugd dat Ruben Landman en
George Fredriksz het OLON-bestuur komen versterken. Met hun kennis en
ervaring, binnen en buiten de sector, zullen zij een belangrijke
bijdrage kunnen leveren bij het realiseren van onze ambitie en de
passende bestuurlijke kaderstelling daarbij."
Over de OLON
De organisatie van lokale omroepen in Nederland (OLON) is het door de
overheid op grond van de Mediawet aangewezen overlegorgaan voor
publieke lokale media-instellingen in Nederland. Bij de vereniging OLON
zijn vrijwel alle publieke lokale media-instellingen aangesloten. Bij
deze ca. 290 omroepen werken meer dan 500 betaalde krachten en 20.000
vrijwilligers. Samen maken zij 45.000 uur radio en 5.000 uur televisie
per week en onderhouden zij ruim 280 websites. 100 omroepen zijn
YouTube-partner. Zij publiceren dagelijks tientallen nieuwe video's en
zijn in 2010 meer dan 1 miljoen keer bekeken.
*
Links:
http://www.olon.nl
Noot voor redacties
OLON
Noot voor de red
actie,
Razende Robot Reporter