Tijdstip vlucht bepaalt transfervorm naar luchthaven
Persbericht van World Ticket Center B.V.
Amsterdam, 21 september 2011 - 'Hoe reizen Nederlanders naar de
luchthaven als zij op vliegreis gaan?' Deze vraagt heeft
reisorganisatie World Ticket Center gesteld in een telefonisch
onderzoek onder 500 reizigers. Bij de heenreis geeft 38% aan gebracht
te worden naar een Nederlandse luchthaven ( waarvan 54% door familie en
46% door vrienden/kennissen), 32% neemt het openbaar vervoer, 11%
parkeert zijn auto op de luchthaven, 9% parkeert de auto op een terrein
nabij de luchthaven en wordt hiervandaan per shuttlebus gebracht. 6%
neemt een taxi en 4% overnacht de avond voor de heenreis nabij de
luchthaven. Bij terugkomst in Nederland regelen klanten vaker dat ze
opgehaald worden op de luchthaven dan bij de heenreis, namelijk 46%
(57% door familie 43% door vrienden/kennissen. De reden hiervoor is dat
zij na een vlucht vermoeid zijn en snel thuis willen zijn. 29% neemt
het openbaar vervoer, 11% heeft zijn auto op de luchthaven geparkeerd,
van 9% staat hun auto nabij de luchthaven en 5% neemt een taxi naar
huis.
De cijfers veranderen als wij de vraag stellen welke transfervorm
klanten hanteren van de luchthaven naar huis bij een nachtvlucht. 16%
neemt dan een taxi (deze klanten gaven aan relatief dichtbij grote
luchthavens in Nederland te wonen), 28% wordt wederom
gebracht/opgehaald, 9% neemt het openbaar vervoer (er rijden
nachttreinen van/naar hun woonplaats), 17% zorgt dat zijn auto op de
luchthaven staat geparkeerd,15% heeft zijn auto nabij de luchthaven
staan en 15% overnacht in de buurt van de luchthaven (deze klanten
wonen ver bij Schiphol vandaan). Het Nachtnet van de Nederlandse
Spoorwegen biedt uitkomst voor OV-reizigers in de Randstad, vanuit
Brabant richting de Randstad en retour en van Rotterdam/Den Haag naar
Schiphol en retour.
'De reden dat bijna drie kwart van de ondervraagden geen beroep doen op
familie/vrienden/kennissen bij een nachtvlucht is, omdat zij de
nachtrust van hen niet willen verstoren. Met name mensen uit de
Randstad gaven aan te kiezen voor een nachtelijke taxirit van en naar
huis. Ze hebben voor deze luxe transfervorm maximaal 40 euro over. Wij
merken dat klanten steeds vaker een nachtvlucht vermijden en kiezen
voor een vlucht op een schappelijke tijd. Door het ruime aantal
vluchten per airline naar wereldwijde bestemmingen kunnen wij gelukkig
bijna altijd aan deze wens voldoen. Wij zien de laatste tijd een
stijging in het aantal klanten dat kiest voor parkeermogelijkheden
nabij een luchthaven om hiervandaan per shuttlebus worden gebracht.
Deze aanvullende service waarderen onze klanten en brengt een vliegreis
net dat beetje extra comfort.' aldus Rémi Wouters Marketing Manager van
World Ticket Center.
*
Links:
http://www.worldticketcenter.nl/vliegtickets
Razende Robot Reporter