september 2011 - `Status aparte' voor recreatiewoning kan bij nieuwbouw
verdwijnen
21 september 2011 - `Status aparte' voor recreatiewoning kan bij nieuwbouw
verdwijnen
Provincies en gemeenten maken bij nieuwbouw nog altijd een onderscheid
tussen recreatiewoningen en reguliere woningen. Die praktijk belemmert
de keuzevrijheid op de woningmarkt, beperkt de waarde en
afzetmogelijkheden van woningen, en sluit niet meer aan bij het
ruimtelijk beleid anno 2011. NVB Vereniging voor ontwikkelaars &
bouwondernemers maakt zich dan ook sterk voor opheffing van deze
`status aparte', tenzij de woning in kwetsbaar natuurgebied ligt en
bedrijfsmatig wordt verhuurd.
Al in juni 2009 is uit onderzoek van onderzoeksbureau NRIT gebleken dat
eventuele negatieve consequenties van een opheffing van het onderscheid
tussen recreatiewoningen en reguliere woningen niet optreden als de
maatregel alleen geldt voor nieuwbouw. Hoewel het rijk, de provincies
en vrijwel alle gemeenten zich in deze conclusie konden vinden, is er
tot op heden niets mee gedaan. En dat is slecht nieuws voor de
woningmarkt, stelt NVB-voorzitter Jo Goossens in een open brief aan
gemeenten en provincies. De brief is tevens in afschrift gestuurd naar
minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en minister
Donner van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, met het verzoek
om op rijksniveau de opheffing van de `status aparte' voor de nieuwbouw
te ondersteunen.
De woningmarkt kan immers profiteren van het opheffen van het
onderscheid tussen recreatiewoningen en reguliere woningen. Dit
bevordert namelijk niet alleen de afzetbaarheid van koopwoningen maar
vergroot eveneens de keuzevrijheid van de consument. Deze is dan immers
vrij om zelf te kiezen of hij een nieuwbouwwoning permanent of als
recreatiewoning wil bewonen. De maatregel biedt daarnaast de
mogelijkheid om pieken en dalen in de vraag naar woningen gemakkelijker
en sneller op te vangen. Wanneer de vraag op de woningmarkt toeneemt,
kunnen gemeenten en woningaanbieders hier snel op inspelen door
woningen met een permanente woonfunctie aan te bieden. Neemt
daarentegen de vraag naar woningen af, dan zal het aanbieden van
woningen die gebruikt kunnen worden als recreatiewoning aantrekkelijker
zijn.
Behalve meer flexibiliteit van de lokale woningmarkt genereert de
maatregel ook extra opbrengsten voor gemeenten. De waarde van de
woningen neemt toe, en daarmee tevens de inkomsten uit onroerende
zaakbelasting en grondverkopen, en uit het kostenverhaal bij
particuliere grondexploitatie. Verder zal de uitkering uit het
Gemeentefonds stijgen, omdat de gemeente meer bewoners krijgt. De
provincies en gemeenten zijn bij uitstek de overheden die een einde
kunnen maken aan de aparte status van de recreatiewoning, stelt NVB.
Zij beschikken via de Wet ruimtelijke ordening namelijk over de
noodzakelijke instrumenten (de structuurvisie en het bestemmingsplan)
om de bepleite uitzondering in geval van nieuwbouw te maken. Aan hen
richt Goossens dan ook op de eerste plaats het dringende verzoek om
zowel in de bestaande als in de nieuwe structuurvisies en
bestemmingsplannen het onderscheid tussen recreatie- en reguliere
woningen voor nieuwbouwprojecten zo snel mogelijk op te heffen.
NVB Bouwondernemers & Ontwikkelaars