Chauffeurs Bestax flink de dupe van aanbesteding
* 21-09-2011
FNV Bondgenoten heeft woensdagmiddag bij het provinciehuis van Utrecht
samen met ruim zeventig chauffeurs en gebruikers van Taxi Besseling uit
Amersfoort 1.345 handtekeningen aangeboden aan Remco van Lunteren,
gedeputeerde Mobiliteit.
Zij vragen hierin om behoud van werk voor ruim honderd arbeidsplaatsen.
"Ze brengen mij tot in mijn bed als het moet", zegt een tevreden klant.
Taxi Besseling, ook wel bekend als Bestax, raakt als onderaannemer zijn
contract voor het regiovervoer in Eemland Heuvelrug per 1 januari 2012
kwijt. Volgens de cao taxi moet 75 procent van de werknemers worden
overgenomen, maar de nieuwe vervoerder, Regiotaxi De Vallei, is dit
niet van plan.
Trap onder je kont
Chauffeurs zijn verbouwereerd dat hun kennis en kunde zomaar aan de
kant wordt geschoven. "Wij doen ons stinkende best om deze mensen goed
te vervoeren. We staan zelfs voor ze klaar in onze eigen vrije tijd",
zegt Harold Mol. Hij rijdt al zeven jaar regiovervoer. "Na jaren van
hard werken voelt dit echt als een trap onder je kont."
Goede waardering
"We worden ook goed beoordeeld door onze klanten", vult Cor de Zoete
aan. Ook hij kent de kneepjes van het vak door zijn jarenlange
ervaring. "We worden gewaardeerd met een 8,4, het hoogste cijfer van
gebruikers in heel Nederland. En dan nog word je eruit geknikkerd zodat
jongere en vooral goedkopere chauffeurs het werk kunnen gaan doen."
Provincie verantwoordelijk
Bij aanbestedingen wordt stelselmatig bezuinigd op arbeidsvoorwaarden.
Een gruwel vindt FNV Bondgenoten. Omdat de provincie Utrecht de
contracten toekent, zijn zij ook verantwoordelijk. "De provincie
onttrekt zich aan haar verantwoordelijkheid", zegt Remko Mast,
bestuurder van FNV Bondgenoten.
"Juist overheden horen bij het aanbesteden van contracten de sociale
aspecten hoog in het vaandel te dragen. Concurrentie op
arbeidsvoorwaarden en verdringing op de arbeidsmarkt kan alleen worden
tegengegaan als overheden kiezen voor kwaliteit in plaats van kosten",
aldus Mast.
Politiek
Er is wel steun vanuit de overheid, maar die vormt nog geen
meerderheid. Ad Meijer van de SP en Bert de Vries van de PvdA, beiden
gedeputeerden van de provincie Utrecht, waren aanwezig om de chauffeurs
te steunen. "De prijs van auto's staan vast. Dus wat gebeurt er? Er
wordt bezuinigd op personeel", zegt Meijer. "Werknemers worden de dupe
van marktwerking, dat zie je bij iedere aanbesteding weer. Dat mag niet
gebeuren", vindt De Vries.
Chaos
"Ik wil dat Bestax het regiovervoer blijft rijden", zegt Willy Priem.
Zij wordt al jaren vervoert door dezelfde chauffeurs en heeft daardoor
een goede vertrouwensband opgebouwd. "Ik ben bang dat als er een andere
vervoerder komt met onervaren chauffeurs, het een chaos wordt."