FloraHolland
Conclusie tweede Greenportcafé Aalsmeer e.o. bij Naktuinbouw
''DUURZAAMHEID MOET EN KAN MARKTPOSITIE VERSTERKEN''
AALSMEER (15 september 2011) - ''Duurzaamheid in de sierteeltsector
móet. En het moet beter worden gecommuniceerd". Die twee conclusies
trok Marcel Claessen bij de afronding van het Greenportcafé op 15
september in Roelofarendsveen. Moderator John van Ruiten van
Naktuinbouw, waar het Greenportcafé dit keer werd georganiseerd, stelde
dat duurzaamheid ook de marktpositie van de Nederlandse sierteeltsector
kan versterken. Het tweede Greenportcafé Aalsmeer e.o. trok weer meer
dan honderd branchegenoten, die stevig met de inleiders in discussie
gingen.
Sprekers bij het Greenportcafé waren Aldo Breed van DekaMarkt, Joost
Wesselman van Wesselman Flowers en Piet Kelderman van Ciccolella.
,,Gezien de opkomst een uitnodigende sprekerslijst, maar dat komt ook
door het uitdagende thema 'Geld verdienen met duurzaamheid'", aldus Van
Ruiten bij de introductie.
Herkenbaarheid vergroten
Hoe de inleiders het thema ook behandelden, steeds was één van de
conclusies dat duurzaamheid beter voor het voetlicht moet worden
gebracht. ,,In de wirwar van labels raakt de consument de draad
kwijt'', aldus Breed. ,,Die labels werken alleen, als ze vanuit de
consument worden ontwikkeld. Het verhaal er achter moet natuurlijk ook
kloppen.'' Wesselman illustreerde hoe dit kan werken met het voorbeeld
van de website tulpen.nl. ,,Op die website staat van alles over tulpen.
Ook hoe wij met duurzaamheid en certificering omgaan'', legde hij uit.
Volgens Kelderman staat het vermarkten van duurzame sierteeltproducten
nog in de kinderschoenen. Hij hield een pleidooi voor samenwerking bij
standaardisatie en vooral meer eenduidige communicatie op
consumentenniveau.
Tijdens de presentaties en de discussie werd ook duidelijk, dat de
sierteeltsector op het gebied van duurzaamheid al veel doet. ,,We
moeten dat gezamenlijk beter voor het voetlicht brengen", was tijdens
de afsluitende netwerkborrel een vaak gehoorde opmerking.
Kennisontwikkeling
Ook om de veelzijdigheid van de Greenport Aalsmeer e.o. te benadrukken
en het belang van kwaliteit en kennisontwikkeling te onderstrepen, werd
het tweede Greenportcafé dit keer gehouden bij Naktuinbouw in
Roelofarendsveen in de gemeente Kaag en Braassem. Deze gemeente en
Nieuwkoop, Uithoorn, Amstelveen, Haarlemmermeer, Aalsmeer de provincie
Noord-Holland en de stadsregio Amsterdam en het sierteeltbedrijfsleven
maken deel uit van de Greenportorganisatie. De helft van de
Greenportcafébezoekers deed mee aan de voorafgaande rondleiding. ,,Een
formule die werkt. Bedrijfsbezoek, presentaties en discussie en
afsluitend netwerken", concludeerden Claessen en Van Ruiten. Opvallend
was weer, dat de bezoekers een goede afspiegeling vormden van de
greenport als economisch cluster. ,,Alle schakels en geledingen waren
goed vertegenwoordigd", aldus de organisatoren.