Port of Rotterdam
Datum 20-9-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Miljoenennota bevestigt belang haven
Het mainportbeleid is stevig verankerd in het kabinetsbeleid,
constateert het Havenbedrijf Rotterdam in een reactie op de
Miljoenennota.
Het stemt in met de focus van het kabinet op de topsegmenten chemie,
energie en logistiek. Daarvoor is jaarlijks een budget gereserveerd van
1,5 tot 2 miljard euro. Het Havenbedrijf onderstreept de wens om
samenwerking tussen havens. Niet alleen tussen de havens van Rotterdam,
Dordrecht en Moerdijk, maar tussen alle Nederlandse havens en zelfs
meer samenwerking tussen Nederlandse havens met de Vlaamse havens Gent
en Antwerpen. In de Havenvisie 2030 maakt het Havenbedrijf zich daar
ook sterk voor.
Het Havenbedrijf is ook ingenomen met het feit dat het kabinet van
Nederland een knooppunt van gasstromen wil maken en de
aantrekkingskracht van Nederland als aanland- en handelsplaats voor gas
wil bevorderen. Deze week opent koningin Beatrix de nieuwe Gate
LNG-terminal in de Rotterdamse haven. Het Havenbedrijf zet vol in op
het concept Energy Port en ziet zich daarin gesteund door het kabinet
dat ondermeer 80 miljoen euro reserveert voor de opslag en transport
van CO2 (CCS). Ook ziet het Havenbedrijf zijn mobiliteitsbeleid
bevestigd door het kabinet door een reservering van 550 miljoen euro
tot 2020. Het Havenbedrijf zet onorthodoxe middelen in om de
bereikbaarheid van de haven te garanderen tijdens de verbreding van de
A15, de zuidelijke ringweg rond de haven. Het Havenbedrijf is blij met
de 212 miljoen euro die het kabinet opzij legt voor de spoorontsluiting
van de Maasvlakte 2. De voorbereidingen zijn reeds opgestart.
Uit de cijfers van het ministerie blijkt dat het marktaandeel van de
Rotterdamse haven in Noord-West Europa de afgelopen vijf jaar is
vergroot van 33,8 naar 37 procent.