Rijksoverheid
Belastingplan 2012: eenvoudig, solide, fraudebestendig
Nieuwsbericht | 20-09-2011
Staatssecretaris Weekers van Financiën schaft 7 van de 22
rijksbelastingen af. Dat betekent een vereenvoudiging van het
Nederlandse belastingstelsel, die bovendien een administratieve
lastenverlichting betekent voor het bedrijfsleven. Deze en andere
maatregelen staan in het Belastingplan 2012.
Het Belastingplan staat net als het regeerakkoord, de Fiscale agenda en
de autobrief in het teken van vereenvoudiging, soliditeit en
fraudebestrijding. "Met dit Belastingplan zet ik een verdere stap in de
richting van een eenvoudiger, meer solide en fraudebestendiger fiscaal
stelsel," aldus staatssecretaris Weekers. "Het schrappen van de zeven
kleine belastingen betekent een einde aan veel administratieve
rompslomp voor ondernemers."
Belastingplan 2012
* Download deze video
+ Video voor Windows Media Player Video, 20-01-2009, wmv, 3:57
min., 8.68MB MB
+ Video voor Apple Quicktime Player Video, 20-01-2009, mp4, 3:57
min., 16.3MB MB
+ Video voor Apple Quicktime Player Video, 20-01-2009, mp4, 3:57
min., 32.5MB MB
+ Audiospoor Audio | 20-01-2009 | mp3
+ Ondertitelingsbestand Caption | 20-01-2009 | srt
Soliditeit
De wereldwijde economische crisis heeft de Nederlandse
overheidsfinanciën hard geraakt. Die moeten worden hersteld. Op fiscaal
gebied wordt een aantal maatregelen genomen om een bijdrage te leveren
aan het in balans brengen van het huishoudboekje van de staat.
Zo worden de doorwerkbonus en de renteregeling aangepast. Dat laatste
maakt een einde aan bankieren bij de Belastingdienst, doordat alleen
rente wordt vergoed als de fiscus te laat is met het vaststellen van
een aanslag of het terug te betalen bedrag. Voordeel is ook dat van de
circa tien miljoen personen die een aanslag voor de inkomstenbelasting
krijgen er acht miljoen niet meer met rente te maken krijgen.
Op het gebied van de autobelastingen worden de CO2 -schijfgrenzen voor
de aanschafbelasting BPM en de bijtelling voor de loon- en
inkomstenbelasting jaarlijks aangescherpt. Hierdoor worden de
belastinginkomsten meer solide en wordt de prikkel groter voor
autofabrikanten om in de toekomst steeds zuinigere auto's op de
Nederlandse markt aan te bieden.
Een aantal andere regelingen waarvan het gebruik niet in
overeenstemming is met de doelstelling ervan, wordt beter gericht. Het
gaat hierbij onder andere om de 30%-regeling om `pseudo-expats' uit te
sluiten van belastingvoordelen, de objectvrijstelling voor vaste
inrichtingen die voorkomt dat bedrijven verliezen van vestigingen in
het buitenland kunnen verrekenen met Nederlandse winst. Ook beperkt
Weekers de excessieve renteaftrek door overnameholdings. Daarbij gaat
het om veelal buitenlandse investeerders die met een speciaal
opgerichte overnameholding Nederlandse bedrijven kopen met geleend
geld, waarbij de rente wordt afgetrokken van de winst van de
Nederlandse bedrijven.
Vereenvoudiging
De zeven belastingen die verdwijnen zijn de verpakkingenbelasting, de
afvalstoffenbelasting, de grondwaterbelasting, de verbruiksbelasting
van pruim- en snuiftabak, de verbruiksbelasting op alcoholvrije
dranken, de belasting op leidingwater en het Eurovignet. Dat betekent
een administratieve lastenverlichting van 28 miljoen euro voor het
bedrijfsleven. Andere vereenvoudigingmaatregelen zijn het omzetten van
de zelfstandigenaftrek, die nu uit acht schijven bestaat, in een vaste
basisaftrek. De arbeidskorting voor ouderen en de doorwerkbonus worden
omgevormd tot één werkbonus om 62-plussers te stimuleren om te blijven
werken. De spaarloonregeling en de levensloopregeling worden afgeschaft
en in plaats daarvan komt er een nieuwe regeling: vitaliteitssparen.
Deze regeling biedt werknemers en zelfstandigen de mogelijkheid fiscaal
aantrekkelijk te sparen en het gespaarde vermogen naar eigen inzicht op
te nemen.
Innoverende bedrijven kunnen gebruik maken van een extra Research &
Developmentaftrek voor de kosten en investeringen die zij maken bij
onderzoeken ontwikkeling voor nieuwe producten. Hiervoor is vanaf 2012
een budget van EUR 250 miljoen beschikbaar, oplopend naar EUR 500
miljoen in 2014. Vanaf 2013 komt hier nog een extra fiscale stimulans
voor innovatie bij van 100 miljoen euro.
Fraudebestendigheid
Belastingfraude is schadelijk voor de schatkist, en daarmee oneerlijk
voor elke belastingbetaler die wel keurig aan zijn verplichtingen
voldoet. Belastingfraude holt het maatschappelijke draagvlak voor
belastingheffing uit. Het kabinet wil een belastingstelsel dat niet
alleen op papier, maar ook in de praktijk eerlijk uitwerkt. Daarom
bevat het Belastingplan 2012 een aantal maatregelen om fraude effectief
te kunnen bestrijden. Zo worden belastingteruggaven en toeslagen
voortaan op één bankrekeningnummer van de belastingplichtige
overgemaakt. Dit om bijvoorbeeld te voorkomen dat fraudeurs zich de
identiteit van een ander aanmeten en daarmee de schatkist benadelen.
Het kabinet vindt dat dergelijke brutale fraude hard moet worden
aangepakt. De succesvolle inzet van de automatische
nummerplaatherkenning wordt verbreed naar alle belastingen. Nu kan
iemand alleen staande gehouden worden als de motorrijtuigbelasting niet
voldaan is. Bij fraudebestrijding horen passende boetes. De boetes voor
fraude met toeslagen worden gelijkgetrokken met de hogere fiscale
boetes. Fraudeurs kunnen hierdoor voortaan een boete van maximaal 100
procent van het gefraudeerde bedrag tegemoet zien. Dat is gelijk aan de
boete bij uitkeringsfraude.
Overige maatregelen
Het pakket Belastingplan 2012 bevat nog een aantal andere belangrijke
voorstellen. De tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting van
zes procent naar twee procent die reeds in werking is getreden per 15
juni 2011. Het doel hiervan is om de woningmarkt een krachtige impuls
te geven.
Met de Geefwet wordt enerzijds de geefcultuur gestimuleerd en
anderzijds belemmeringen weggenomen die culturele anbi's ervaren bij
meer ondernemende en commerciële nevenactiviteiten.
Zo wordt het nog aantrekkelijker voor het bedrijfsleven om aan goede
doelen te schenken doordat het totale bedrag dat als aftrekbare gift
mag worden opgevoerd, van 10 procent naar maximaal 50 procent van de
winst wordt verhoogd. Hierbij geldt een maximum van 100.000 euro.
Verder komt er een fiscale `geefbonus' om giften aan culturele anbi's
extra te simuleren. En krijgen stichtingen en verenigingen die naast
hun gewone activiteiten ook winst maken uit commerciële activiteiten de
mogelijkheid om te kiezen voor integrale belastingplicht. Hierdoor
ontstaat de mogelijkheid om eventuele verliezen uit de gewone
activiteiten toch van de winst af te kunnen trekken.