EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
Verlader centraal in kabinetsbeleid zeehavens
Zoetermeer, 16 september 2011
Tot tevredenheid van verladersorganisatie EVO neemt het
verladersbelang een centrale plek in de voorstellen die het kabinet
doet om de doorvoer van goederen in de havens van Nederland te
verbeteren. Dat maakt EVO op uit de begrotingsplannen voor 2012 die
afgelopen donderdag uitlekten. Met name de wens van het kabinet om in
Europees verband tot betere marktwerking in de havens te komen, de
verwachte besluitvorming van de zeesluis in IJmuiden en het stimuleren
en ondersteunen van innovatie door het bedrijfsleven zijn zeer welkome
speerpunten volgens EVO.
Marktwerking
EVO ziet het als een grote een stap vooruit dat het kabinet ernaar
streeft om samen met haar Europese partners te komen tot een betere
marktwerking in en tussen havens. In Europa is hier volgens EVO nog
onvoldoende sprake van. Voor verladers is het van groot belang dat bij
havenprocessen dienstverleners met elkaar concurreren. Zowel de
kwaliteit van de dienstverlening als de prijs verbeteren hierdoor. Dit
is in het voordeel van de eindgebruikers.
Zeesluis IJmuiden
Ook de wens om eind 2012 een definitief besluit te nemen over de bouw
van een nieuwe zeesluis bij IJmuiden getuigt van erkenning van het
verladersbelang. De komende jaren is extra vervoerscapaciteit in de
Amsterdamse haven nodig om de groeiende stroom goederen van en naar
Nederland aan te kunnen. Maar door de huidige schaalgrootte van
zeeschepen zal de huidige zeesluis zijn capaciteitsgrens snel bereiken.
Hoe sneller het besluit over de bouw van een grotere sluis bij IJmuiden
wordt genomen, hoe eerder er per schip meer lading geladen en gelost
worden in de havens van Amsterdam. Dat maakt het mogelijk om met minder
schepen meer goederen te vervoeren.De uitstoot van schadelijke stoffen
door zeeschepen wordt hierdoor relatief minder en de transportkosten
voor de bedrijven nemen daardoor af.
Innovatie
Tot slot ziet EVO veel in het stimuleren van innovatie door het
bedrijfsleven zelf. Verbetering van praktijkkennis maakt economische
groei en duurzame processen mogelijk. Zo is EVO de initiator van het
project `Green Box pilots', waarbij de verladersorganisatie verladers
en rederijen bij elkaar brengt om de vele transporten met lege
containers van en naar het achterland sterk terug te dringen. Met steun
van de overheid wordt grotere betrokkenheid van meer partners mogelijk,
aldus EVO.