Ministerie van Economische Zaken
Start nieuwe nalevingscampagne
Datum:
20 september 2011
Gisteren, maandag 19 september is de nieuwe nalevingscampagne
`(Bij)verdienen en vrijwilligers en een uitkering' gestart. Het doel
van de campagne is om bij klanten van UWV en gemeenten duidelijk onder
de aandacht te brengen wat uitkeringsinstanties verstaan onder werk.
De campagne is onderdeel van `Voorkom problemen. Weet hoe het zit', de
doorlopende campagne die het ministerie van SZW samen met UWV,
gemeenten en SVB voert om bewustwording onder uitkeringsgerechtigden te
vergroten.
Definitie van werk
`(Bij)verdienen en vrijwilligers en een uitkering' richt zich duidelijk
op de meldingsplicht van werk naast je uitkering. De hoofdboodschap van
de campagne is: ook al geef je het werk dat je doet naast je uitkering
een andere naam, het is en blijft werk. En dat moet je melden bij je
uitkeringsinstantie. Uit onderzoek in focusgroepen bleek dat de meeste
uitkeringsgerechtigden wel weten dat ze betaald of onbetaald werk naast
hun uitkering moeten melden. Maar in de praktijk verschilt hun
definitie van werk vaak van die van uitkeringsinstantie. Een klusje
voor de buren, regelmatig oppassen, vrijwilligerswerk, het valt
allemaal onder de definitie werk. Ook als er alleen een
onkostenvergoeding tegenover staat. Melden heeft niet automatisch
gevolgen voor de uitkering, maar het kan wel.
Aanspreken op houding en gedrag
De campagne valt onder het thema `Werk en een uitkering' van de
campagne `Weet hoe het zit'. In voorgaande jaren is dit thema ook al
behandeld. Door de eigen bewoordingen van de doelgroep in de
uiteindelijke campagne te gebruiken, worden mensen veel directer
aangesproken op hun eigen (onjuiste) houding of gedrag. De campagne van
2011 is in overeenstemming gebracht met de lijn van het kabinet en de
minister van SZW, en de boodschap: `Fraude mag niet lonen' klinkt er
dan ook duidelijk in door.
Gemeenten kunnen ook meedoen aan campagne
Deze landelijke campagne biedt gemeenten een mooi moment om ook
campagne te voeren. De onlinetool van Weethoehetzit.nl biedt een scala
aan gratis campagnemiddelen zoals posters, folders, flyers,
advertenties en webteksten over het thema bijverdienen. Hiermee zet je
in een handomdraai je eigen campagne op.
Gemeenten die vragen hebben over de online tool, inloggegevens willen
aanvragen of behoefte hebben aan persoonlijk advies kunnen contact
opnemen met Catelijne van Calsteren via e-mail
catelijne.van.calsteren@hvrgroup.nl