Kan reclame kunst zijn?
Op 15 augustus ging in Brabant de Brabantse Straatkunstprijs van start.
Sindsdien is er heel veel buitenkunst genomineerd. Inmiddels is er ook
een boeiende en relevante discussie op gang gekomen over de vraag wat
nou eigenlijk iets tot 'kunst' maakt. De nominatie van de gevel van de
Mediamarkt in Eindhoven heeft veel reacties teweeggebracht.
Veel mensen doen de Mediamarkt-gevel in eerste instantie af als een
puur commerciële uiting en `dus geen kunst'. Terwijl goedbeschouwd elke
nominatie net zo goed in twijfel getrokken zou kunnen worden. Het punt
dat deze nominatie maakt is dat er in veel gevallen blijkbaar ergens
bepaald wordt dat iets `kunst' is. Soms uitsluitend doordat de `juiste'
mensen het kunst noemen.
In het geval van de Mediamarkt is de ontwerper van de reclamegevel de
gerenommeerde Italiaanse architect Massimiliano Fuksas en lagen er wel
degelijk artistieke overwegingen aan zijn ontwerp ten grondslag. Alleen
had deze stedelijke interventie een commerciële opdrachtgever, en
vormde een beeldmerk een groot deel van de feitelijk uiting. Zie ook de
discussie rond de nominatie :
http://www.straatkunstprijs.nl/brabant/overzicht/1679/
Kunst in samenspraak
Los van deze discussie is de reikwijdte van de nominaties voor de
Straatkunstprijs opvallend. Er zijn verschillende buurtprojecten
genomineerd die voor de omwonenden daadwerkelijk iets hebben toegevoegd
aan (de beleving van) hun buurt. Bijvoorbeeld het beeld Saamhorigheid
van Lucy Bex; het werk maakt deel uit van het project `KunstwerkT'. Een
project waarvoor in samenspraak met de buurt acht kunstwerken werden
geplaatst in Oisterwijk, Moergestel en Heukelom. "Saamhorigheid is hèt
beeld van Heukelom en de Heukelommers geworden" stelt een van de
buurtbewoners die het werk nomineerde.
Daarnaast is ook het aantal nominaties opmerkelijk van
straatkunstwerken die juist op exact tegenovergestelde manier tot stand
kwamen. Bij de zogenaamde `guerrilla art' gaat het om werk dat in
samenspraak met helemaal niemand, ook (of vooral) niet de gemeente,
wordt geplaatst. Het werk White Box with Blue and Orange Stripes
bijvoorbeeld - een kubus met de welbekende politie-striping als
visualisering van de toenemende `controle' in de maatschappij. De
kunstenaar maakt met zijn werk een statement in de openbare ruimte dat
kan dienen om die heel even te ontregelen of het publiek een `wake-up
call' te geven. Ook de betonnen miniatuurhuisjes van Big Daddy Gun in
Eindhoven werden genomineerd.
Nieuwe voorstellen
Eén kunstenaar maakte handig gebruik van de Straatkunstprijs door zijn
werk `Spiegelhol' alvast terwijl het nog niet gerealiseerd is. Zijn
punt is dat de Straatkunstprijs niet uitsluitend over bestaande werken
zou moeten gaan maar juist over nieuwe voorstellen.
Nomineren kan nog tot 26 september
Op www.brabantsestraatkunstprijs.nl kan iedereen zijn/haar favoriete
straatkunst nomineren en staan alle andere genomineerde werken.
Nomineren kan ook met een mobiele telefoon (via `straatkunstprijs' in
applicatie Layar).
26 September selecteert de jury de acht finalisten waarop van 27
september t/m 17 oktober gestemd kan worden. Het werk met de meeste
stemmen wint op 22 oktober de Brabantse Straatkunstprijs!
Elke zaterdag zendt Omroep Brabant een aflevering van de Brabantse
Straatkunstprijs uit:
Afl. 3 17 sept.: John Körmeling, `Moet kunst in de stad democratisch
zijn?'
Afl. 4 24 sept.: Karina van Bezooijen, `Streetart illegaal vs
toestemming/opdracht'
Afl. 5 1 okt.: Pieter Bouwman, bekendmaking 8 finalisten
Afl. 6-8 15 okt.: Portretten van de finalisten
Afl. 8 22 okt.: Finale en bekendmaking winnaar
Gemeente Eindhoven