Jaarverslag en tabellenboek 'Lucht in cijfers 2010' beschikbaar
19.09.2011 13:30
Volgens de continue metingen van de DCMR en het RIVM voldoen de
concentraties op de meetstations in de Rijnmond voor het overgrote deel
aan de normen.
Stikstofdioxide (NO2)
De belangrijkste uitzondering is stifstofdioxide. De grenswaarde voor
het NO2 jaargemiddelde is op vier stations overschreden. Het gaat om
locaties met veel verkeersbewegingen. De overschrijding is het grootst
op stations langs rijks- en binnenstedelijke wegen. In het Nationaal
Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) is een pakket maatregelen
afgesproken om de NO2 concentraties in 2015 in heel Nederland onder de
grenswaarde te laten dalen. Om in 2015 aan de grenswaarde te voldoen,
moeten de concentraties op deze stations gemiddeld met 1,5 µg
(microgram)/m3 per jaar dalen. De trend laat slechts een daling van
circa 0,4 zien.
Fijn stof (PM10)
De dalende trend in het PM10 (fijn stof) jaargemiddelde zet in 2010
verder door. In 2010 is op geen van de stations de jaargemiddelde
grenswaarde (40 µg/m3) of daggemiddelde norm (maximaal 35 dagen hoger
dan 50 µg/m3) overschreden. De PM10 concentraties vertonen op alle
locaties een dalende trend. Sinds 2004 dalen de PM10 concentraties
gemiddeld met 1,3 µg/m3 per jaar. Ook het RIVM neemt een dalende trend
waar. Op verkeersstations is de daling het scherpst. Op regionale
stations is de daling minder scherp. Een belangrijke factor is de
gedaalde emissie door het wegverkeer. De emissienormen voor auto's en
vrachtwagens zijn aangescherpt en het effect is in de cijfers terug te
zien. Ook in de achtergrondconcentraties is een daling geconstateerd.
Zwaveldioxide (SO2)
Tussen 1995 en 2006 schommelde het SO2 jaargemiddelde rond 13 µg/m3.
Sinds 2006 is het jaargemiddelde verder gedaald en in 2010 uitgekomen
op 7µg/m3. Dit betekent een daling van 50%. De daling komt overeen met
de emissiereductie van de Nederlandse raffinaderijen en de
internationale scheepvaart. Bij de raffinaderijen was de afname het
gevolg van een emissieplafond dat sinds 2010 van kracht is. De
emissiereductie bij zeescheepvaart komt door nieuwe regelgeving voor
het zwavelgehalte in brandstof.
Het jaarverslag inzien? Klik hier. Kies daarna voor jaarverslag of
tabellenboek.
Milieudienst Rijnmond