Vierde editie Zout Express start in Meppel
"... meer dan achtduizend lesbrieven verspreid"
Datum: 15 september 2011
Maandag 19 september 2011 gaat de Zout Express, een initiatief van
AkzoNobel, Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en de
Rijksuniversiteit Groningen, van start bij de Koningin Beatrixschool te
Meppel. De belangstelling voor de vierde editie van de Zout Express was
wederom groot. In de komende weken brengt de educatieve truck een
bezoek aan méér dan vijftig basisscholen in Groningen, Friesland en
Drenthe.
De Zout Express is een kleine, tot klaslokaal en laboratorium
ingerichte truck, die is voorzien van een vloer van zout. In november
krijgt dit mobiele, educatieve initiatief een vervolg in Twente rondom
de andere zoutlocatie van AkzoNobel in Nederland.
Groeiwedstrijd
`Zout, daar zit wat in', luidt het motto van dit speciale
onderwijsprogramma voor de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. De
les omvat onder andere, behalve een bezoek van de Zout Express, ook
proefjes, weetjes, presentaties, een website met interessante links,
een quiz en een groeiwedstrijd voor zoutkristallen. Aan dit laatste
onderdeel kunnen leerlingen individueel of in kleine groepjes
deelnemen. Ook de belangstelling voor deze zoutkristalgroeiwedstrijd is
onveranderd groot.
Voedingsbodem
Ter ondersteuning van de zoutkristalgroeiwedstrijd is een speciale
lesbrief en een website gemaakt. `We hebben al meer dan 8000 lesbrieven
verspreid en er komen nog steeds volop aanvragen binnen,' vertelt
`Mister Zout', Theo Jurriens, van de Rijksuniversiteit Groningen. `Dat
is een prima voedingsbodem voor de start van de vierde
zoutkristalgroeiwedstrijd. Ik ben zelf ook bezig om zoutkristallen te
laten groeien. Iedereen kan het resultaat van mijn inspanningen volgen
via www.zoutkristallen.nl . Wellicht dat kinderen hier nog nieuwe
ideeën kunnen opdoen.'
Hoogwaardig
Voor AkzoNobel en de Rijksuniversiteit Groningen is dit initiatief een
goede gelegenheid om leerlingen al in een vroeg stadium bekend en
vertrouwd te maken met de boeiende wereld van de chemie. `Op speelse
wijze laten we kinderen zien en ervaren dat achter een ogenschijnlijk
eenvoudig product als zout een hele wereld van chemie, hoogwaardige
technologie en innovatie schuilgaat. Zout was vroeger al belangrijk,
maar is ook uit onze huidige samenleving niet meer weg te denken. Het
is terug te voeren tot talloze toepassingen in ons dagelijks leven,'
aldus Fester Oosterhuis, locatiedirecteur van AkzoNobel in Delfzijl.
Hij roemt de samenwerking met het Dagblad van het Noorden en de RUG.
Nationaal
Het succes van de Zout Express en de zoutkristalgroeiwedstrijd heeft
geleid tot nationale én internationale waardering en opvolging. Sinds
twee jaar kent het noordelijke zoutinitiatief een vertakking in de
Duitse deelstaat Niedersachsen. In de periode van november tot medio
december 2011 doet de Zout Express ook basisscholen in Twente aan. Ook
in deze regio is dit gekoppeld aan een zoutkristalgroeiwedstrijd,
waarbij de leerlingen zo nodig steun kunnen krijgen van het Zoutmuseum
in Delden. Deze uitbreiding naar Twente wordt mogelijk gevolgd door een
nationale introductie van de Zout Express.
Rijksuniversiteit Groningen