Productschap Vis
Goede aanzet dialoog tussen aanvoer en handel
19 sep 2011
Op zaterdag 10 september kwamen op uitnodiging van het productschap
vissers en handelaren bij elkaar in boerderij Mereveld in Utrecht om te
praten over onderlinge communicatie, de markt en de consument.
De aftrap werd gegeven door de Kadergroep Duurzame Visserij, een groep
jonge ondernemers uit de hele visketen. Zij presenteerden hun visie op
de toekomst van de Nederlandse visserij en lieten de aanwezigen door
middel van stemkastjes reageren op stellingen.
Twee sprekers, Peter Frans Koelewijn van Fish Partners en Thomas Plakké
van NSFC gaven een scherpe visie op de verschillen en overeenkomsten
tussen aanvoer en handel. Tijdens de zaaldiscussie bleek dat er nog
heel wat te bespreken valt tussen de twee groeperingen. Er klonk een
duidelijke roep om samenwerking, maar op welke wijze die tot stand moet
komen was niet voor iedereen een uitgemaakte zaak. Het antwoord op één
van de eindstellingen: "De communicatie tussen aanvoer en handel is
matig" werd door 92% van de aanwezigen beaamd.
Door de ondernemers in de zaal werden echter ook duidelijke
handreikingen gedaan naar elkaar. Bijvoorbeeld de vraag van de aanvoer
om een "boodschappenlijstje" van de handel, zodat er gerichter op de
vraag gevist kan worden.
Frank van Mil van kweekplantenorganisatie Decorum Company liet zien hoe
er met constructieve samenwerking en oog voor de wens van de consument
goede resultaten behaald kunnen worden, zonder dat er schakels uit de
keten wegvallen.
Deze boodschap vond duidelijk gehoor bij de aanwezigen.
De aanwezigen hadden veel waardering voor het initiatief om aanvoer en
handel bij elkaar te brengen. Het zal dan ook zeker niet bij deze ene
keer blijven.