Ecorys
Parkeeronderzoek beter en efficiënter door scanauto
16 september - PERSBERICHT - Een scanautokangemeenten helpen om de
kwaliteit en efficiency van parkeeronderzoek aanzienlijk te verbeteren.
Dat blijkt uit een recentelijk uitgevoerde proef in Nijmegen.
Descanauto verschaft inzicht in het aantal parkeerders, de verhouding
bezoekers en vergunninghouders en kan meer inzicht geven in de
parkeerbezetting, de parkeerduur en de betalingsgraad.
De scanauto (SCANaCAR) is oorspronkelijk ontwikkeld voor de handhaving
van betaald parkeren, en is bijvoorbeeld toegepast in Amsterdam en
Utrecht.In juli 2011 is de auto voor het eerst in Europa -succesvol-
ingezet bij een parkeeronderzoeksproefdoor Ecorysen Abstract Computing
International (ACI). De proef vloeit voort uit een al lang bestaande
samenwerking tussen beide bureaus op het gebied van verkeersonderzoek.
Voor het opstellen en evalueren van gemeentelijk parkeerbeleid, het
monitoren van de handhaving en het maken van prognoses van de
toekomstige parkeerbehoefte iseen groot aantal gegevens nodig, zoals
aantal en herkomst van parkeerders, parkeerbezetting, parkeerduur en
betalingsgraad. Voorheen werden deze gegevens veelal verzameld via
onderzoek door waarnemers, die op straat de benodigde kenmerken
noteren.Met behulp van SCANaCAR kunnen gemeenten een aanzienlijke tijd-
en efficiencywinst boeken. De scanauto is zeer effectief in het
registreren van de kentekens van geparkeerde auto's, waardoor
handmatige en tijdrovende opnames door waarnemers niet meer nodig zijn.
De scanauto die door de te onderzoeken straten rijdt, realiseert een
zeer hoge betrouwbaarheid, zowel in het aantal herkende voertuigen als
de herkenning zelf.
Onderzoek naar parkeerduur of naar het aantal en de herkomst van
geparkeerde auto's kanmet SCANaCARook aanzienlijk goedkoper en
betrouwbaarderzijn dan onderzoek door waarnemers. De scanauto levert
niet alleen tijdwinst, maar ook veel meer en betere informatie over het
parkeergedrag in een stad of buurt. De resultaten zijn direct
beschikbaar voor analyse en kunnen ook op het niveau van individuele
voertuigen in combinatie met bijvoorbeeld Google Maps, worden
weergegeven. In gebieden met betaald parkeren, zoals Amsterdam en
Utrecht, kan met de scanauto ook de betalingsbereidheid en het gebruik
van de parkeerplaatsen worden bepaald.
Zie ook: SCANaCAR op Youtube:SCANaCAR
Meer informatie:
Miep Sijben, Afdeling Marketing & Communicatie