Consumentenautoriteit
Lecturama past handelspraktijk aan
16 september 2011 | Nieuwsbericht
Lecturama brengt haar handelspraktijk in overeenstemming met de regels
van het consumentenrecht. De Consumentenautoriteit heeft het bedrijf
daartoe gemaand naar aanleiding van klachten van consumenten, zowel in
Nederland via Consuwijzer, maar vooral ook in België.
Wat ging er mis?
Lecturama is een bedrijf dat verzamelseries voor diverse hobby's, zoals
breien of digitale fotografie, aanbiedt. Consumenten klaagden erover
dat zij ongewenste vervolgzendingen ontvingen, terwijl zij naar hun
idee slechts hadden ingestemd met het ontvangen van een proefpakket.
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: "De regels die
consumenten beschermen, bepalen dat in het verkoopgesprek het aanbod
voldoende duidelijk moet worden gemaakt. Als een consument slechts
heeft ingestemd met een kennismakingspakket kan het bedrijf hem niet
dwingen te betalen voor vervolgzendingen die zomaar worden gestuurd".
Lecturama zal nu een duidelijk onderscheid maken tussen de eerste
zending en de vervolgzendingen. Met het sturen van vervolgzendingen
wordt pas gestart nadat de consument daarmee expliciet heeft ingestemd.
Ook met de kosten die daarmee gemoeid zijn moet de consument akkoord
zijn.
Lecturama werft klanten onder meer door consumenten te bellen die op
internet in een enquête hebben aangegeven interesse te hebben voor
bepaalde bezigheden of producten. Vervolgens worden zij telefonisch
benaderd met een aanbod. Consumenten meldden in hun klachten over
Lecturama dat het leek alsof het aanbod inhield dat men tegen een
gering bedrag een proefexemplaar kreeg toegestuurd. In werkelijkheid
volgden vervolgzendingen waarvoor meer betaald moest worden.
Reactie van Lecturama
Het bedrijf heeft meteen nadat het gemaand was, besloten haar
verkooppraktijk anders in te richten. Zo wordt er eerst gebeld voor het
kennismakingspakket. Pas daarna volgt in een nieuw gesprek een aanbod
voor vervolgzendingen. Ook zijn de callscripts die hierbij worden
gebruikt ingrijpend aangepast. Lecturama zal er streng op toezien dat
de telefonische verkopers zich aan de regels houden.
Het feit dat het bedrijf zijn handelspraktijk nu aanpast, is een direct
resultaat voor de consument. De Consumentenautoriteit zal de komende
tijd, onder andere via meldingen bij ConsuWijzer, streng blijven
controleren of het bedrijf de gemaakte afspraken naleeft. Mochten er
opnieuw klachten komen van Nederlandse of Belgische consumenten, dan
kan de Consumentenautoriteit het bedrijf alsnog een boete opleggen.
Meer informatie
Paul Trienekens, woordvoerder Consumentenautoriteit, telefoon: 070-330
59 71, mobiel: 06-43004971, e-mail: pers@consumentenautoriteit.nl.