Ingezonden persbericht
Bonafide Straatkranten komen met keurmerk
Donderdag 15 september 2011
Het Straatjournaal (Haarlem), Straatnieuws (Utrecht), Z! (Amsterdam) en Haags Straatnieuws komen met een keurmerk. Dit keurmerk garandeert aan de klant, verkoper en omgeving (bijv. supermarkt) dat de straatkranten:
1) Worden gemaakt zonder winstoogmerk
2) Géén structurele subsidie krijgen, de productie van de kranten wordt betaald uit de omzet
3) Lokaal worden verspreid door geregistreerde verkopers (vraag naar de verkooppas)
4) Lid zijn van het INSP (International Network Street Papers)
5) Kwalitatief hoogwaardige journalistiek bieden
6) Géén veredeld bedelproject zijn. Straatkrantverkopers werken voor hun geld.
Het consumentenprogramma Radar (TROS) liet deze week zien dat er een wildgroei aan straatkranten is ontstaan. Het is voor de consument onduidelijk geworden wat of wie hij steunt met het kopen van een straatkrant. Volgens het televisieprogramma heeft zeventig procent van de kopers van straatkranten behoefte aan meer duidelijkheid.
De bovengenoemde straatkranten zijn op de hoogte van dit probleem. We vinden het heel vervelend dat het onduidelijk is welke kranten te vertrouwen zijn en welke niet.
Daarom hebben we besloten om dit najaar nog te komen met een keurmerk dat duidelijk zichtbaar op de cover staat. Daaraan herkent de koper in één oogopslag of de krant die hij wil kopen, bonafide is. Het Straatjournaal, Straatnieuws, Z! en Haags Straatnieuws hopen zo een einde te maken aan de ontstane verwarring. En hun verkopers een hart onder de riem te steken. Wij zijn trots op onze kranten en de mensen die ze in weer en wind verkopen.
Wij hopen dat iedereen onze kranten blijft kopen. En zo dak- en thuislozen helpt zichzelf te helpen: niet stelen of bedelen, maar je eigen broek ophouden.
De hoofdredacteuren van Straatnieuws, Straatjournaal, Haags Straatnieuws en Z! : Frank Dries, Jessica Hoogenboom, Floor de Booys en Hans van Dalfsen.