Gemeente Duiven


Extra vergadering commissie Grondgebied op 15 september 2011 over in te dienen zienswijze op Trajectnota MER ViA15

Op donderdagavond 15 september is er een extra vergadering van de Raadscommissie Grondgebied over de Trajectnota/MER A15. In die vergadering wordt besproken hoe de gemeente Duiven gaat reageren op de Trajectnota/MER die tot en met 26 september ter inzage ligt. Voorafgaande aan deze vergadering die om 20.00 uur begint is er gelegenheid om in te spreken.

In de Trajectnota/MER zijn vijf alternatieven onderzocht, waaronder drie alternatieven waarbij de A15 wordt doorgetrokken naar de A12. Doortrekkingsalternatief Noord kruist de Betuwelijn bij Angeren bovenlangs, kruist dan aan de noordwestzijde van de Betuwelijn het Pannerdensch Kanaal, loopt tussen Groessen en de Betuwelijn, doorsnijdt de Helhoek en gaat midden door de Groessense Weide richting A12. Dit alternatief is onderzocht met zowel een halverdiepte ligging als een maaiveldligging. Doortrekkingsalternatief Zuid blijft tot aan de Achtergaardsestraat zuidoostelijk van de Betuwelijn, kruist dan de Betuwelijn onderlangs en blijft geheel verdiept tot aan de A12. Ook het Bundelingsalternatief blijft aan de zuidoostelijke kant van de Betuwelijn, maar volgt de Betuwelijn verder door de kern van Zevenaar heen en buigt dan af naar knooppunt Ouddijk. Door Zevenaar ligt de A15 dan in een geheel verdiepte bak.

Tot nu is de Gebiedsvisie A15 uit 2008 uitgangspunt geweest om voorstellen over de A15 te toetsen. Deze Gebiedsvisie gaat uit van een tunnel onder het Pannerdensch Kanaal, een ligging zuidoostelijk van de Betuwelijn en vanaf het punt dat de A15 de Betuwelijn kruist tot aan de aansluiting op de A12 geheel verdiept in een tunnelbak, tussen de Helhoek en Zevenaar in.

Bekend is inmiddels dat de minister van I&M met de provincie Gelderland en Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft afgesproken geld beschikbaar te stellen voor het doortrekken van de A15 tussen Duiven en Zevenaar door, halfverdiept vanaf Groessen tot aan de A12 en met een brug over het Pannerdensch Kanaal. Het college van de gemeente Zevenaar stelt de raad voor te kiezen voor een halfverdiepte middenligging van de A15, dus Doortrekkingsalternatief Noord. Zevenaar doet geen uitspraak over een tunnel of een brug.

Voor het college van Duiven is deze realiteit aanleiding om de raad voor te stellen het eerdere besluit om alleen de Gebiedsvisie als uitgangspunt te nemen te heroverwegen. Het college wil dat de minister straks een zuivere afweging kan maken en dat dus ook Doortrekkingsalternatief Zuid wordt onderzocht met een halfverdiepte ligging. Als blijkt dat niet meer geld wordt uitgetrokken dan voor een halfverdiepte ligging zullen beide tracés vergelijkbaar moeten worden afgewogen. Dat wil niet zeggen dat Duiven al instemt met een halfverdiepte ligging. Het Doortrekkingsalternatief Noord vindt het college echter absoluut onaanvaardbaar. Als wordt gekozen voor het Doortrekkingsalternatief Zuid wordt de minister voorgesteld zodanig aan te besteden dat veel waarde wordt gehecht aan aanbiedingen met een goede inpassing, zo mogelijk een geheel verdiepte ligging tussen Helhoek en Zevenaar en een tunnel onder het Pannerdensch Kanaal.