Gemeente Gaasterlân-Sleat
Kunst- en cultuuronderwijs Gaasterlân-Sleat krijgt vorm en inhoud
muziekinstrumenten
De nieuwe opzet van het kunst- en cultuuronderwijs in Gaasterlân-Sleat
begint vorm te krijgen en de pas begonnen cultuurmakelaar Cecile
Steenwijk kan dan ook volop aan de slag. Deze week starten de eerste
muzieklessen bij de bestaande docenten. Daarnaast zal er komend seizoen
veel samenwerking zijn tussen docenten, scholen en verenigingen in de
gemeente, waardoor er allerlei leuke ideeën voor cursussen van de grond
komen. De cultuurmakelaar is de verbindende factor en zorgt ervoor dat
vraag en aanbod op het terrein van kunst, cultuur en muziek bij elkaar
komen zodat het cultuuronderwijs een breed publiek bereikt, met name
jeugd.
Duidelijkheid
De subsidierelatie tussen Ritmyk en de gemeente Gaasterlân-Sleat is
beëindigd, maar kunst- en cultuuronderwijs binnen de gemeente is niet
gestopt. Het wordt alleen anders georganiseerd. Leerlingen die voorheen
muziekles kregen in Gaasterlân-Sleat via CvK Ritmyk, hebben bericht
gehad over de nieuwe situatie. De docenten die de lessen in
Gaasterlân-Sleat invulden, vormen nu samen een collectief in de vorm
van een vereniging, waar ouders en hun kinderen terecht kunnen voor
muziekles en diverse andere cursussen. De eerste leerlingen zijn
afgelopen week weer gestart met hun instrument, in de meeste gevallen
bij dezelfde docent.
De locaties waar de lessen worden gegeven zijn CSG Gaasterland (Balk)
en de Treemter. Belangstellenden voor muziekles op een instrument,
kunnen dit aangeven op de website van de gezamenlijke docenten:
www.kunstcollectief-gs.nl, waarop naast de tarieven, tijdstippen en
locaties ook een invul/interesseformulier te vinden is. Voor vragen
kunnen belangstellenden ook terecht bij cultuurmakelaar Cecile
Steenwijk, via de gemeente. De komende tijd zal er steeds meer
informatie over het aanbod binnen de gemeente bekend worden.
Subsidiegeld
Het doel van de nieuwe opzet is dat het subsidiegeld van de gemeente zo
direct mogelijk bij inwoners / leerlingen terecht komt, zodat meer
inwoners gebruik kunnen maken van cultuuronderwijs. Hierbij gaat het om
zowel muziekonderwijs als ook andere vormen van kunst- en
cultuuronderwijs, bijvoorbeeld dans. De gemeente wil vooral realiseren
dat er binnen de gemeente een breder aanbod ontstaat en dat er meer
jeugd kan kennismaken met kunst en cultuur. Dit kan door individueel
lessen te volgen, maar leerlingen kunnen ook lessen volgen via een
vereniging. Zo ontvangen de muziekverenigingen binnen de gemeente
financiële ondersteuning van de gemeente, als leden tot 18 jaar via hen
muziekles volgen. Tot slot stimuleert de gemeente de kunst- en
cultuureducatie op scholen.
Scholen
Zowel de basisscholen als het voortgezet en speciaal onderwijs werken
mee. Bovendien kan de gemeente nu de beschikbare budgetten bij scholen
voor kunst- en cultuur aanvullen. De scholen kunnen samen met de
cultuurmakelaar een eigen programma samenstellen voor kunst- en
cultuureducatie. De insteek is om daarbij zoveel mogelijk de verbinding
te zoeken met lokale kunstenaars, docenten, instellingen en
verenigingen. Hierin speelt cultuurmakelaar Cecile Steenwijk een
belangrijke rol.
Eén van de nieuwe ideeën is om komend seizoen AMV-lessen via de
basisscholen in de gemeente aan te bieden. Dit gebeurt ook in veel
andere gemeenten. AMV staat voor Algemene Muzikale Vorming. Bij AMV
leer je de basiskennis van muziek en de leerlingen kunnen kennismaken
met diverse instrumenten, zodat ze een goede keuze kunnen maken. Het is
via het docentencollectief ook mogelijk om meteen met een instrument te
beginnen, zonder AMV. Graag willen de muziekdocenten het nieuwe AMV
binnen de gemeente gaan invullen, door het aan te bieden op de
basisscholen. De gemeente vindt het belangrijk dat meer jeugd kan
kennismaken met muziekonderwijs en hoopt dan ook dat de AMV-lessen via
de basisscholen een succes worden. Ook hierin ligt een belangrijke taak
voor de nieuwe cultuurmakelaar.