Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Chronische patiënt wil keuzehulpmiddelen
15 september 2011
62% van de mensen met een chronische aandoening heeft behoefte aan een
keuzehulpmiddel bij het kiezen voor een zorginstelling. Dat blijkt uit
de resultaten van de meldactie 'Kiezen in de zorg' van het programma
Kwaliteit in Zicht, een samenwerking tussen acht grote
patiëntenorganisaties. De meldactie werd juni jongstleden gehouden
onder 5371 deelnemers.
De deelnemers hebben met name behoefte aan het vergelijken van
zorginstellingen op bijvoorbeeld kwaliteit van de samenwerking tussen
zorgverleners, de wachttijden, het behandelresultaat en het zorgaanbod.
Verder bestaat de voorkeur voor een keurmerk met specifieke eisen.
Huisarts informatiebron nummer één
Op dit moment maken de deelnemers aan de meldactie nog vooral gebruik
van het advies van de huisarts bij hun keuzes in de zorg, op de voet
gevolgd door het advies van 'andere zorgverleners'. Het is dus
belangrijk dat de huisartsen over de juiste informatie beschikken om
patiënten goed te kunnen verwijzen. Ook informatie van
patiëntenorganisaties wordt belangrijk gevonden bij het maken van een
keuze voor een zorgverlener of zorginstelling. Bijna driekwart van de
deelnemers denkt dat het oordeel van een patiëntenorganisatie kan
helpen bij het maken van een keuze in de zorg.
Kwaliteit in Zicht
Mede in die behoefte aan relevante en toegankelijke keuze-informatie
door patiëntenorganisaties voorziet het programma Kwaliteit in Zicht.
De aan dit programma deelnemende patiëntenorganisaties maken zich samen
sterk voor het transparant maken en verbeteren van de kwaliteit van
zorg vanuit het perspectief van de patiënt. Het programma loopt
inmiddels anderhalf jaar en is op de helft. De acht deelnemende
organisaties hebben hun achterban, de ervaringsdeskundigen, intensief
geraadpleegd over de wensen en behoeften op het gebied van zorg. Van
daaruit zijn per aandoening kwaliteitscriteria ontwikkeld via een
uniforme methode, in één taal. Deze criteria vormen input voor de
samenwerking met zowel zorgaanbieders als zorgverzekeraars op het
gebied van kwaliteitsverbeteringtrajecten en zorginkoop. Ook andere
patiëntenorganisaties hebben de methode inmiddels met enthousiasme
ontvangen.
Klik hier voor het artikel in de Zorgvisie Nieuwsbrief