Door de focus te verleggen op âde buitenwereldâ zouden meer mensen
kunnen profiteren van de voorlichting door het Osteoporose Medisch
Centrum, zo vermoedde Syntens Innovatieadviseur Rehana Reyers. Dat kon
bijvoorbeeld door een duidelijke propositie per doelgroep op te
stellen. Het Rotterdamse centrum zat nog in de opstartfase. Er was een
sterk product uitgedacht met een goede service en dienstverlening, maar
dat bleek gek genoeg niet voldoende om vol aan de slag te kunnen.
Reyers hielp de directie en medewerkers bij het ontwikkelen van die
externe blik; ze maakte onder meer gebruik van het project
Kennisbruggen door een student Commerciële Economie in te schakelen
met als doel een goed strategisch plan te ontwikkelen. Aziz Chajid
maakte eind 2010 als afstudeeropdracht een commercieel plan. Met deze
kennisimpuls sloeg het Osteoporose Medisch Centrum twee vliegen in
één klap: een procesinnovatie en de aanzet tot de gewenste
marktverbreding.
Up-to-date kennis
Het Osteoporose Medisch Centrum is gespecialiseerd in ondersteuning van
huisartsen en andere behandelaars bij diagnostiek en behandeling van
patiënten met osteoporose, ofwel botontkalking. Daarbij ligt de nadruk
in de behandeling op het gemak voor de patiënt: door de
multidisciplinaire aanpak kan hij of zij terecht op één locatie
(dichtbij dankzij mobiele units) voor diagnose, behandeling en
specialistisch advies.
Het voorlichtingscentrum klopte in 2010 bij Syntens Innovatiecentrum
aan omdat de organisatie de communicatie met huisartsen wilde
verbeteren en intensiveren. Op advies van Rehana Reyers, Syntens
Innovatieadviseur in Den Haag, werd de organisatie uitgedaagd om op de
stoel van de klant te gaan zitten en werd een SWOT-analyse gemaakt. Zo
ontstond het idee voor een commercieel plan. âAangezien het Osteoporose
MC die marketingkennis niet in huis had, besloten we die elders vandaan
te halenâ, vertelt Reyers. âVia het project Kennisbruggen kunnen
ondernemers direct studenten inschakelen. Dat levert capaciteit en
up-to-date kennis.â
Waardevol
Het marketingonderzoek van Aziz Chajid en het commercieel plan voldeden
boven verwachting. âHij heeft prima werk geleverdâ, vertelt Lars
Nijkerk, financieel directeur bij Delta Medical Consultants, waaronder
het Osteoporose MC valt. De uitkomsten en aanbevelingen van het rapport
bleken waardevol. âWe hebben ze grotendeels overgenomen. Een aantal
zaken is zelfs al naar tevredenheid ingevoerd.âÂ
Op basis van de sterke-/zwakteanalyse deed Aziz niet alleen voorstellen
voor de marketing en communicatie van het Osteoporose Medisch Centrum,
hij adviseerde ook hoe de interne structuur en werkwijze verbeterd
konden worden. Zo sloeg het MC twee vliegen in één klap: de gewenste
marktverbreding kwam binnen bereik én er was sprake van
procesinnovatie.
Nijkerk: âWe hebben Aziz gevraagd om bij ons te komen werken en zijn
werk voort te zetten, om de âexterne blikâ te behouden.â Het resultaat
voor onze organisatie is een blijvende externe focus met een centrum
dat goed loopt. âHet was een goede matchâ, blikt Reyers terug. Zij
volgde het traject van dichtbij want ze coachte ook Azizâ
stagebegeleider. âOsteoporose MC kocht op maat de externe kennis in
waaraan het behoefte had en dat leverde een concreet en werkbaar plan
op met een duurzaam plot.â
Aan de slag
Aziz studeerde Small Business & Retail Management aan de Hogeschool
Rotterdam. Met social marketing als specialisatie. Het schrijven van
een commercieel plan was hem op het lijf geschreven. âAl moest ik me
eerst goed in de wet- en regelgeving verdiepen. Omdat het om
gezondheidszorg gaat, is er van alles gereguleerd: wat en hoe je wel en
niet reclame mag maken en jezelf kunt profileren.â
Reyers vult aan dat naast de gecompliceerde regelgeving in de zorg meer
belemmeringen kunnen spelen. âEr zijn allerlei belangen waardoor
zelfs de kleinste innovaties jaren kunnen duren. Met de inzet van
Kennisbruggen is er directe toegang geweest voor de juiste kennis voor
de onderneming.â
Kennisbruggen is een gezamenlijk project van Syntens en de
Kennisalliantie dat gesubsidieerd wordt door de Europese Commissie.
Kennisbruggen verbindt de studenten met het MKB voor nieuwe kennis en
innovatie. Voor informatie over de Kennisbruggen: www.kennisbruggen.nl
of sylvia.simon@syntens.nl
Syntens