Port of Rotterdam
Datum 14-9-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Haveninfrastructuur beste van Europa
Nederland heeft weer de beste haveninfrastructuur van Europa. Dit stelt
het World Economic Forum in "The Global Competitiveness Report
2011-2012".
Mondiaal komt de natte infrastructuur van Singapore, in 2010 tweede,
als beste uit de bus. Nederland, vorig jaar derde, staat op de tweede
plaats en Hongkong zakte van één naar drie.
In de totale concurrentieranglijst steeg Nederland van de achtste naar
de zevende plaats, vooral door verbetering van het klimaat voor
innovaties. (1)
Miljardeninvesteringen
De huidige infrastructuur dankt zijn niveau vooral aan de grote
investeringsprojecten in Rotterdam tussen 1994 en 2009. Er werden en
worden miljarden besteed aan (spoor)wegen (A15, Havenspoorlijn/
Betuweroute), bruggen, tunnels, kades, terminals (inrichting
Maasvlakte), raffinage/chemie (o.a. Shell, Vopak, Huntsman,
LyondellBasell, ExxonMobil, Air Liquide, Air Products), tankopslag (o.a
Vopak, Vitol, Botlek Tank Terminal, Odfjell, Argos, Rubis),
biobrandstoffen (Abengoa, Glencore, Neste) en energie (elektriciteit,
kolen, LNG). In de komende jaren tot 2015 neemt het investeringsvolume
zeker niet af en beloopt gerekend vanaf 2007, een kleine EUR15 miljard.
Zo trekt de rijksoverheid EUR 2 miljard uit voor verbetering en
capaciteitsvergroting van de 45 kilometer lange snelwegcorridor
Maasvlakte- achterland. Het Havenbedrijf Rotterdam besteedt jaarlijks
ongeveer EUR 150 miljoen aan onderhoud en uitbreiding van wegen, kades,
veiligheid, milieu, IT-systemen etc. in het huidige havengebied en
achterlandontwikkeling. Voor investeringen door het bedrijfsleven staat
de teller op ongeveer EUR 10 miljard. Dit bedrag is vrij ongevoelig
voor de recente conjunctuurwisselingen. Naast dit alles wordt de Tweede
Maasvlakte aangelegd voor ongeveer EUR 3 miljard.
Bron (1): World Economic Forum, September 2011.