Universiteit Twente

Lerarenopleiding UT scoort uitzonderlijk

14 september 2011

In Nederland bestaat er grote behoefte aan academisch gevormde docenten die in het voortgezet onderwijs les kunnen geven. Vanwege vergrijzing, verlaat de komende tien jaar 75% van de docenten het onderwijs, terwijl er maar weinig nieuwe docenten bijkomen. Reden voor de Universiteit Twente om te investeren in lerarenopleidingen. Volgens Opleidingsdirecteur, Jan van der Veen is de studenteninstroom voor de `Lerarenopleiding' dit jaar met succes verdubbeld naar 100 studenten.

Het succes voor de lerarenopleidingen Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde, Informatica en Maatschappijleer op de UT is opvallend. Voor geen andere academische lerarenopleiding (bèta) in Nederland geldt een dergelijke toename van het aantal studenten. Jan van der Veen: 'We hebben het geluk dat studenten die eerst begeleider zijn van bijspijkerkampen, science on tour of andere activiteiten met scholieren steeds vaker kiezen voor de lerarenopleiding. Daarnaast bieden we UT-promovendi de mogelijkheid tijdens hun promotietraject gelijk ook een lesbevoegdheid te halen. De tijd om te promoveren wordt dan met drie tot zes maanden verlengd.'

Bij de minor 'Leren Lesgeven' zijn zeventig nieuwe studenten gestart. Dit zijn er veertig meer dan het vorig jaar. Studenten die binnen hun bachelor opleiding deze minor (specialisatie) afronden hebben een onderbouw lesbevoegdheid op zak. Doorstroming naar de master van de lerarenopleiding, waarbij je ook voor de bovenbouw het onderwijs mag verzorgen is een vaak gemaakte keuze. Dertig studenten volgen dit jaar de masteropleiding. Vorig jaar waren dit er twintig.

Door het lerarentekort hebben veel van de UT- studenten al voor het afstuderen een baan gevonden in het middelbaar onderwijs. De kansen op een baan zijn hoog: in het VO bestaan tekorten, zeker als het gaat om leraren voor de bètavakken, en die tekorten zullen naar verwachting door vergrijzing voorlopig ook nog wel blijven bestaan.