Lerarenopleiding UT scoort uitzonderlijk
14 september 2011
In Nederland bestaat er grote behoefte aan academisch gevormde docenten
die in het voortgezet onderwijs les kunnen geven. Vanwege vergrijzing,
verlaat de komende tien jaar 75% van de docenten het onderwijs, terwijl
er maar weinig nieuwe docenten bijkomen. Reden voor de Universiteit
Twente om te investeren in lerarenopleidingen. Volgens
Opleidingsdirecteur, Jan van der Veen is de studenteninstroom voor de
`Lerarenopleiding' dit jaar met succes verdubbeld naar 100 studenten.
Het succes voor de lerarenopleidingen Wiskunde, Natuurkunde,
Scheikunde, Informatica en Maatschappijleer op de UT is opvallend. Voor
geen andere academische lerarenopleiding (bèta) in Nederland geldt een
dergelijke toename van het aantal studenten. Jan van der Veen: 'We
hebben het geluk dat studenten die eerst begeleider zijn van
bijspijkerkampen, science on tour of andere activiteiten met scholieren
steeds vaker kiezen voor de lerarenopleiding. Daarnaast bieden we
UT-promovendi de mogelijkheid tijdens hun promotietraject gelijk ook
een lesbevoegdheid te halen. De tijd om te promoveren wordt dan met
drie tot zes maanden verlengd.'
Bij de minor 'Leren Lesgeven' zijn zeventig nieuwe studenten gestart.
Dit zijn er veertig meer dan het vorig jaar. Studenten die binnen hun
bachelor opleiding deze minor (specialisatie) afronden hebben een
onderbouw lesbevoegdheid op zak. Doorstroming naar de master van de
lerarenopleiding, waarbij je ook voor de bovenbouw het onderwijs mag
verzorgen is een vaak gemaakte keuze. Dertig studenten volgen dit jaar
de masteropleiding. Vorig jaar waren dit er twintig.
Door het lerarentekort hebben veel van de UT- studenten al voor het
afstuderen een baan gevonden in het middelbaar onderwijs. De kansen op
een baan zijn hoog: in het VO bestaan tekorten, zeker als het gaat om
leraren voor de bètavakken, en die tekorten zullen naar verwachting
door vergrijzing voorlopig ook nog wel blijven bestaan.
Universiteit Twente