Samenvatting opiniërende raadsbijeenkomsten 6 september 2011.
Â
à Nota Lokaal Gezondheidsbeleid.
Â
MENING VAN:
CDA
Akkoord met de speerpunten/prioriteiten en de nota. Wel met daarbij de
vraag bijzondere aandacht te besteden aan effectmeting en rendement
(zie verder het gestelde bij PvdA).
Het veranderen van gedrag van mensen op het terrein van gezondheid is
een moeilijke opgave voor de gemeente en zijn partners. Daarnaast is
het moeilijk juist die mensen te bereiken die gezonder zouden moeten
leven.
DV
Akkoord met de speerpunten/prioriteiten en de nota er van uitgaande dat
de bij gezondheid betrokken partners ook werkelijk hun bijdrage leveren
in de uitvoering van het beleid.
VVD
Akkoord met de speerpunten/prioriteiten en de nota.
D66
Akkoord met de speerpunten/prioriteiten en de nota.
Gezondheid in relatie tot intensieve veehouderij betrekken bij
uitvoering gezondheidsbeleid. Wethouder Evers heeft toegezegd dat zodra
er een wettelijk kader is, dit onderdeel zeker aandacht krijgt binnen
het gezondheidsbeleid.
DGM
Akkoord met de speerpunten/prioriteiten en de nota, maar ook hier geldt
bijzondere aandacht voor effectmeting en rendement ((zie verder het
gestelde bij PvdA).
PvdA
Akkoord met de speerpunten/prioriteiten en de nota, onder voorbehoud
akkoord fractie. Advies van Michel van Leeuwen aan zijn fractie is in
elk geval positief.
Hij vraagt wel bijzondere aandacht voor het meten van de effecten van
het beleid en de maatregelen en acties en vraagt zich af hoe groot het
rendement zal zijn van die maatregelen en acties.
Â
CONCLUSIE VOORZITTER:
De Nota Lokaal Gezondheidsbeleid wordt breed gedragen door de partijen.
Â
AFSPRAKEN / VERDERE PROCEDURE:
De Nota Lokaal Gezondheidsbeleid kan ter vaststelling voorgelegd worden
aan de gemeenteraad tijdens de vergadering van 29 september a.s.
Â
à Kaderstelling visie duurzame landbouw.
Duurzaamheid en innovatie?
PvdA: Duurzaamheid en innovatie is mens- en diervriendelijk met oog
voor welzijn, gezondheid (MRSA en zoonosen) en omgeving. Vakmanschap
staat voorop!
DGM: Innovatief is in goede richting vernieuwend bezig zijn.
Duurzaamheid betekent rekening houden met omgeving, gezondheid,
dierenwelzijn, milieu en energie.
VVD: Verwijst naar reacties op volgende stellingen.
CDA: Innovatief betekent buiten de gebaande paden gaan, iets nieuws
brengend, voortrekkersrol. Duurzaam: Toekomstbestendig
(rentmeesterschap). In de gehele voedselketen en proces moeten in
samenspraak met elkaar naar oplossingen worden gezocht.
D66: Provincie bepaalt wat er overgenomen wordt bij invulling
begrippen. Schaalgrootte kan nog wel bepalend zijn. Een vergroting van
leefruimte zonder een toename van dieren en meer respect voor
dierenwelzijn en omgeving.
DV: Begrippen zijn afhankelijk van de deelnemers in de keten, de
vrijblijvendheid is eraf. Het gaat niet alleen om techniek maar is
afhankelijk van andere overheden voor begripsbepaling. Er moet
draagvlak in begripsbepaling gevonden worden door een ruime definitie
omschrijving.
Â
Gemeentelijk beleid is nodig?
Alle fracties zijn het hier over eens:
PvdA: Er zijn knelpunten waar eigen gemeentelijk beleid voor nodig is.
DGM: Bouwblokgrootte handhaven in relatie tot professionele
gezinsbedrijven.
VVD: Niet zozeer aansturen op invloed wetgeving, maar volgen van beleid
met Oirschotse kleur in relatie tot grootte.
CDA: Geen ruimte voor grootschaligheid overal maar âeigenschaligheidâ:
professionele Oirschotse gezinsbedrijven die passen bij Oirschotse
maat.
D66: Handhaven van bouwblokgrootte i.r.t. 300 NGE.
DV: Met nieuwe zaken gaan we anders om dan met lopende zaken. Welke
bevoegdheden hebben we? Bovengrenzen: 1,5 ha. gekoppeld aan 300 NGE en
2,5 ha. gekoppeld aan 500 NGE.
Â
Bestaande rechten respecteren?
PvdA: Oneens: Terugdringen van rechten waar mogelijk, zeker in
ongewenste situaties. Effecten van IV op omgeving beperken.
DGM: Eens: Verwachting is dat 1/3 van bouwblokken verdwenen is in 2020.
Overige moeten instandblijven om ontwikkelingsruimte te garanderen voor
duurzame en professionele bedrijven.
VVD: Oneens: zwaarder inzetten op inpassing en vermindering van
regelgeving.
CDA: Eens: Nieuwvestiging is niet meer mogelijk dus bestaande rechten
handhaven ook in relatie tot planschade. Middelen beter gebruiken voor
andere doelen. Wel knelpunten oplossen.
D66: Oneens: Niet voldoen aan duurzaamheid dan kunnen de bestaande
rechten worden ontnomen.
DV: Oneens: We kunnen nu geen regie voeren waar ontwikkelingen
plaatsvinden. Rechten hoeven maar gedurende bepaalde termijn te worden
gerespecteerd, daarna mogen ze worden ontnomen.
Â
Gezondheidsonderzoeken geven aanleiding tot voorzorgsprincipe?
Alle fracties zijn het eens met stelling. DGM stelt dat afhankelijk van
de resultaten van het onderzoek sommige sectoren soms wel en soms niet
tot actie overgegaan kan worden. VVD voegt hier aan toe dat alleen de
grote bedrijven kunnen blijven bestaan en voldoen aan de normen per 1
januari 2013 die beter kunnen inzetten op volksgezondheid. D66 geeft
aan dat desondanks onduidelijkheid uit gezondheidsonderzoek toch nu
gehandeld moet worden.
Â
Duurzame initiatieven krijgen meer ruimte?
PvdA: Oneens in m2 fysieke ruimte, wel in pionierschap en innovatie
maar op minder ruimte.
DGM: Oneens: Duurzaam is de norm. Er wordt niet meer ruimte geboden.
VVD: Eens: In lijn met voorstellen vanuit rijk en provincie.
CDA: Eens: Bouwblokgrootte is de norm. Maatwerk is mogelijk in relatie
tot verbeteringen en effecten op de omgeving. Deregulering en goed
ondernemerschap faciliteren.
D66: Oneens: Alleen duurzame ontwikkelingen mogelijk, geen ruimte erbij
in m2.
DV: Oneens: vasthouden aan genoemde norm.
Â
LOGâs Stille Wille en Langereijt behouden?
PvdA: Oneens: Langereijt weg, Stille Wille handhaven.
DGM: Wachten provinciaal standpunt af.
VVD: Eens.
CDA: Oneens: Langereijt weg, Stille Wille handhaven en nieuwvestiging
mogelijk maken.
D66: Oneens: Langereijt weg, Stille Wille handhaven alleen voor
Oirschotse bedrijven.
DV: Wat is de bevoegdheid hierin van de gemeente? Wat is visie van
college hierin?
Â
Groen- en sloopfonds nodig?
PvdA: Eens. Perspectief bieden voor kleinschalige innovatieve bedrijven
en onderzoek stimuleren. Er moet een sociaal plan komen voor stoppers
vanuit zorgvuldige overheid.
DGM: Oneens. Sloopverordening is tot nu toe weinig gebruikt. Daarom
geen nieuw fonds nodig. Verder vraagtekens over financiering.
VVD: Eens. Wel vraagtekens over financiering.
CDA: Eens. Lokaal moet een kwaliteitsimpuls gegeven worden aan het
buitengebied. Dit kan gefinancierd worden met regelingen zoals groen
voor rood en ruimte- voor- ruimte. Een sociaal plan moet worden
ingevuld voor stoppers.
D66: Eens. Gevolgen moeten door iemand opgebracht worden.
DV: Oneens. Groenfonds kan wel op een andere manier. Voor het
sloopfonds geldt: Welke knelpunten lopen we tegenaan? Er zijn al
regelingen mogelijk (zoals ruimte- voor- ruimte). Wat is consistentie
van beleid. We moeten actief de mogelijkheden inventariseren.
Â
Commissie van Doorn
De fracties zijn in grote lijnen te spreken over het rapport van de
commissie. Wel is het de vraag hoe dit concreet uitgewerkt wordt en wat
dit betekent voor de gemeente Oirschot.
Â
Â
à Geurverordening.
MENING VAN:
CDA
Voorkeur 14 in LOG, overig buitengebied 10. Wel nader kijken naar
clusters, maar dat naar specifieke probleemsituaties.
DV
Voorkeur 10 in LOG (twijfel over 14), overig buitengebied 10 en
clusters 5. Graag onderzoek naar 7 in buitengebied. Dit onderzoek
bepaalt uiteindelijk standpunt.
VVD
Wil graag extra informatie vanuit ondernemers, over kosten maatregelen
en inzicht of maatregelen reëel zijn. Met deze informatie terug naar
fractie.
D66
Voorkeur 14 in LOG, clusters 7 of 5, overig buitengebied 10.
DGM
Voorkeur 14 in LOG, overig buitengebied 10. Maak werk van
subsidiemogelijkheden technische oplossingen.
PvdA
Voorkeur gehele buitengebied 10. Wel vinden van alternatieve
oplossingen knelpunten. Eventueel norm 5 in clusters.
Â
CONCLUSIE VOORZITTER:
De uitkomst is behoorlijk versnipperd.
Â
AFSPRAKEN / VERDERE PROCEDURE:
College heeft opdracht voor het verstrekken van extra informatie,
bijvoorbeeld over effecten streefwaarde 20 in LOG Langereijt en
eventuele doorrekening norm 7 in buitengebied. Het college gaat met de
uitkomst verder en komt met een voorstel voor een aangepaste
geurverordening en gebiedsvisie.
Â
Â
=
Gemeente Oirschot