Gemeente Stichtse Vecht
Nieuws
Inwoners geven 7,5 voor dienstverlening
Klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd
Gemeente Stichtse Vecht werkt aan een goede dienstverlening voor haar
inwoners. De gemeente wil dan ook weten wat goed gaat en wat beter kan.
In juni van dit jaar is er daarom een klanttevredenheidsonderzoek
gehouden onder bezoekers van de balie in Maarssen en de Servicepunten
in Breukelen en Loenen. Het onderzoek diende ook om inzicht te krijgen
in de effectiviteit van de Servicepunten. Vorig jaar was al besloten
dat dit halverwege 2011 geëvalueerd moest worden.
Inwoners is onder andere gevraagd naar hun ervaringen aan de balie, en
de vriendelijkheid en deskundigheid waarmee ze zijn geholpen. Het
onderzoek is een nulmeting en zal elk jaar worden herhaald.
Wethouder dienstverlening Pieter de Groene: "Deze cijfers vertellen ons
waar we staan na zes maanden Stichtse Vecht. We zijn duidelijk op de
goede weg. Uit het onderzoek zijn ook wel wat verbeterpunten naar voren
gekomen. Zo wordt de wachttijd aan de balie iets langer ervaren dan het
landelijk gemiddelde. Daar staat tegenover dat we 86% van de bezoekers
binnen een kwartier hebben kunnen helpen, en dat we bovengemiddeld hoog
scoren op het gebied van privacy en parkeergelegenheid."
Conclusies
De conclusies uit het onderzoek `Dienstverlening aan de balie' zijn
overwegend positief. De dienstverlening wordt gewaardeerd met een 7,5.
Met name de bejegening door de medewerkers (vriendelijkheid en
deskundigheid) wordt door de bezoekers gewaardeerd. Hieronder leest u
gedetailleerde informatie over de belangrijkste thema's.
Wachttijd
Gemeente Stichtse Vecht is redelijk tevreden over de uitkomst dat 86%
van de bezoekers binnen een kwartier geholpen is. Het onderzoek vond
namelijk plaats in de maand juni, één van de drukste maanden van het
jaar. Verreweg de meeste mensen kwamen voor een paspoort, rijbewijs of
id-kaart.
Openingstijden
De bewoners waardeerden de openingstijden met een gemiddelde van 7,3.
Het landelijke gemiddelde is hier een 7,4. De openingstijden zijn
ruimer dan in de voormalige gemeenten.
Parkeergelegenheid
De bezoekers blijken de parkeergelegenheid van de gemeente Stichtse
Vecht met een 7,9 zeer te waarderen in vergelijking met het landelijk
gemiddelde en de twee referentiegemeenten Houten en De Ronde Venen.
Bereikbaarheid
Het verbeteren van de bereikbaarheid wordt als aanbeveling genoemd. Dit
punt is op korte termijn moeilijk te beïnvloeden en zal dan ook worden
meegenomen in het besluit over de definitieve vestiging van het
gemeentekantoor. Voor inwoners die zelf fysiek niet in staat zijn het
gemeentehuis te bezoeken wordt een afspraak aan huis ingepland.
Privacy aan de balie
De privacy aan de balie wordt voldoende ondervangen. Er is voorzien in
voldoende spreekkamers. Voor bepaalde, meer privacygevoelige, producten
worden bezoekers standaard in de spreekkamers ontvangen.
Serviceloketten
Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat de Servicepunten niet
alleen slecht worden bezocht, maar ook dat het aantal bezoekers vanaf
januari gestaag afneemt. Het college van Stichtse Vecht heeft besloten
deze uitkomsten mee te nemen in het participatietraject (met inwoners
en organisaties) dat in gang is gezet om te komen tot bezuinigingen en
een heroverweging van de gemeentelijke taken.
Aanbevelingen
Na aanleiding van het onderzoek heeft het onderzoeksbureau ook
aanbevelingen gedaan die de dienstverlening van Stichtse Vecht nog
verder kunnen verbeteren. Meer hierover leest u in het volledige
rapport van het klanttevredenheidsonderzoek en het aanvullende
onderzoek dat is uitgevoerd onder de raadsleden.
Klanttevredenheidsonderzoek, juni 2011