Gezondheidszorg krijgt erkende post HBO opleiding Work Force Managemen
Persbericht van Philipse Business School
In de gezondheidszorg staan personele budgetten flink onder druk.
Kijkend naar onder meer de effecten van vergrijzing dient er meer te
worden gedaan met minder geld. Een efficiënte planning van
menscapaciteit is dan cruciaal om -binnen krapper wordende budgetten-
goede zorg te leveren. School For Customer Management en PlanMen
introduceren in dit kader een unieke post-HBO opleiding Work Force
Management. De nieuwe opleiding zal ervaren HR planning experts in een
periode van 7 maanden op praktische wijze opleiden in alle dimensies
van / Human Resource Planning.
Bij gebrek aan een goede opleiding op het gebied van planning en
forecasting van personeel in de gezondheidszorg dienen veel HR Planning
experts zich de noodzakelijke kennis zelf eigen te maken. Soms wordt
kennis mondeling overgedragen en vrijwel altijd is er veel variantie in
hoe men kennis in de praktijk toepast. En dat terwijl personele
budgetten in de zorg onder invloed van bezuinigingen verkrappen en dus
de noodzaak om personeel efficiënt en effectief te plannen groeit.
Met de nieuwe post HBO Bachelor opleiding Work Force Management kunnen
instellingen in de gezondheidszorg hun Human Resource Planning
optimaliseren. De nieuwe opleiding wordt vanaf maart 2012 aangeboden en
is een initiatief van School for Customer Management en PlanMen.
Bart van der Wijst, directeur PlanMen Zorg illustreert het strategische
belang van goede HR planning voor organisaties in de gezondheidszorg:
"Work Force Management gaat tegenwoordig niet alleen meer over kosten
en efficiency maar is in belangrijke mate sturend geworden en
richtinggevend aan de gehele organisatiestrategie. Een brede
organisatorische benadering is derhalve noodzakelijk. Ook klant- en
medewerkertevredenheid zijn thema's waar moderne HR planning experts
tegenwoordig rekening mee dient te houden in de adviesrol die men
richting de eigen organisatie vervult. HR planning experts die willen
meegroeien met de zorgorganisatie, de markt en de maatschappij zullen
zich als een lerende expert moeten opstellen."
De post-HBO Workforce Management bevat geen algemene management
theorie, maar is toegespitst op het eigen vakgebied. Colleges en
persoonlijke begeleiding van studenten worden verzorgd door ervaren
docenten. De opleiding bestaat uit 13 interactieve collegedagen,
verspreid over 7 maanden. Een praktische afstudeeropdracht maakt deel
uit van het examen. De eerste opleidingscyclus zal begin 2012 starten.
"Door de jarenlange opleidingservaring van School For Customer
Management en de vakinhoudelijke kennis van PlanMen is er een
ijzersterke combinatie ontstaan" aldus Anja Hulsenboom, Director School
For Customer Management.
*
Links:
http://www.sfcm.nl
Razende Robot Reporter