Gemeente Berkelland
Gebruikers tevreden over uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Gemeente gebruikt uitkomsten onderzoek voor verbetering van uitvoering
wet.
Uitkomsten onderzoek Wmo scootmobiel
65 procent van de Wmo-gebruikers vindt dat de voorzieningen bijdragen
aan het kunnen blijven meedoen aan de maatschappij.
Bijna 400 gebruikers van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)
zijn tevreden over de bijdrage die de toegekende voorzieningen leveren
om zelfredzaam te kunnen blijven. 74 procent hiervan zegt dat de
ondersteuning bijdraagt aan het zelfstandig blijven wonen. En 65
procent vindt dat de voorzieningen bijdragen aan het kunnen blijven
meedoen aan de maatschappij. Dit blijkt uit een onderzoek van de
gemeente uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau SGBO . De
uitkomsten van het onderzoek gebruikt de gemeente bij de verdere
verbetering van de uitvoering van deze wet.
Voorzieningen
Dit voorjaar hebben bijna 400 inwoners uit Berkelland, die gebruik
maken van de Wet maatschappelijke ondersteuning(Wmo), de vragenlijst
over de uitvoering van de wet ingevuld. De vragen gingen over de
aanvraagprocedure, de hulp bij het huishouden en voorzieningen als
rolstoelen, scootmobielen, en woonvoorzieningen. Ook zijn enkele vragen
gesteld over de Wmo-raad.
Enkele uitkomsten van het onderzoek op een rij:
Toegang tot de ondersteuning
De gebruikers waarderen de aanvraagprocedure in Berkelland gemiddeld
met een 7,4. De mensen zijn het meest tevreden over de tijd die genomen
wordt voor de aanvrager. (96 procent). Minder tevreden is men over de
wijze waarop gekeken is naar andere hulp of voorzieningen (85 procent).
Hulp bij het huishouden
De hulp bij het huishouden wordt gemiddeld met een 8 gewaardeerd. Dit
is iets hoger dan het gemiddelde van de waardering in andere gemeenten
(7,8). In 98 procent van de gevallen voldoet de huishoudelijke hulp aan
de verwachtingen. Minder tevreden is men over de vervanging bij
vakantie van de hulp (91 procent).
Voorzieningen
Gemiddeld waardeert men de voorzieningen, zoals de rolstoelen,
scootmobielen en woonvoorzieningen met een 7,3. Ook zijn de gebruikers
content over de levering en kwaliteit van de scootmobielen, 98 procent.
Collectief vervoer
Het collectief vervoer waardeert men gemiddeld met een 6,9. Dat is
gelijk aan de gemiddelde waardering in andere gemeenten. Het meest
tevreden zijn de gebruikers over het gemak van bestellen (94 procent).
Net als in andere gemeenten is ook een veel kleiner deel van de mensen
in Berkelland tevreden over de omrijtijden (58 procent).
Wmo-raad
Gevraagd is ook naar de meningen over de Wmo-raad, het adviesorgaan aan
de gemeente op het gebied van de Wmo. Het blijkt dat 40 procent van de
mensen de Wmo-raad kent. 81 procent hiervan is tevreden over de
adviezen die de Wmo-raad over Wmo-beleid.
Vergelijking met andere gemeenten
In het algemeen wijken de cijfers voor Berkelland niet erg af van
andere onderzochte gemeenten. Gemiddeld ligt de waardering in
Berkelland iets hoger.
Onderzoek onder gebruikers
De gemeente biedt ondersteuning aan mensen met beperkingen. Deze
ondersteuning
verschilt van persoon tot persoon. Het gaat bijvoorbeeld om hulp bij
het huishouden, een rolstoel, een woonvoorziening of vervoer. De
gemeente levert deze ondersteuning via de Wet maatschappelijke
ondersteuning.
Vragenformulier
In februari van dit jaar stuurde de gemeente Berkelland aan bijna 800
gebruikers een vragenlijst over de Wmo. 388 gebruikers (49 procent)
stuurden het vragenformulier terug. De vragen gingen over de manier
waarop de aanvraag is verlopen en over verschillende aspecten van de
verleende ondersteuning. Het vragenformulier is ook gestuurd aan mensen
waarvan de aanvraag is afgewezen. Zij konden hun mening geven over de
ervaren procedure.
Onafhankelijk onderzoeksbureau
De onderzoeksgegevens zijn verwerkt door het onafhankelijke
onderzoeksbureau SGBO. Dit bureau doet hetzelfde onderzoek ook in 161
andere gemeenten. Daardoor kunnen de resultaten in Berkelland worden
vergeleken met andere gemeenten.