D66

dinsdag 13 september 2011

EU spekt rekening Amerikaanse platenmaatschappijen

Amerikaanse platenmaatschappijen gaan nog eens twintig jaar langer geld verdienen aan de opnamen van Elvis, The Beatles en The Rolling Stones.

Door het besluit gisteren van de Europese Raad om het auteursrecht van artiesten op te rekken van 50 naar 70 jaar, profiteren niet de artiesten maar de platenmaatschappijen, benadrukt Europarlementslid Marietje Schaake.

Muziek uitvoeren

De Europese Raad van ministers heeft de termijn van 'naburige' rechten gisteren met 20 jaar verlengd. Het gaat om het auteursrecht voor artiesten die muziek uitvoeren (niet schrijven of componeren). De maatregel suggereert dat musici die bijvoorbeeld de blaassecties voor The Beatles speelden, nu in plaats van 50 jaar 70 jaar lang inkomen uit dat werk krijgen.

Lobby

Niets is echter minder waar. Deze naburige rechten zijn doorgaans overgedragen aan (veelal Amerikaanse) platenmaatschappijen. De termijnverlenging komt er dus op neer dat niet artiesten, maar platenmaatschappijen 20 jaar langer geld ontvangen. "De EU gaat mee in de lobby van grote entertainmentbedrijven, onder het mom van meer geld voor muzikanten", stelt Schaake.

Onderhandelingspositie

Het naburige recht gaf artiesten ooit een betere onderhandelingspositie tegenover de muziekindustrie. Het doel van de auteursrechten is de investering in de muziek terug te verdienen. De Conventie van Rome (1961) bepaalde dat de termijn van naburige rechten 20 jaar bedroeg. Dat is al behoorlijk lang om investeringen terug te verdienen.

Monopolie

Deze termijn is door de jaren heen echter steeds verlengd. Zo is de muziek uit de jaren '60 verder in het monopolie van de muziekindustrie geduwd. Terwijl muziek waarvan de investering pas na 70 jaar kan worden terugverdiend, juist gebaat is bij mogelijkheden tot remixen en toegang tot een nieuw publiek. De hits die wel direct goed scoren, leveren immers in de eerste jaren na het uitbrengen het meeste op.

Nederlandse wetenschappers adviseerden om die reden de termijn juist niet te verlengen. Dit onderzoek werd echter genegeerd, terwijl het door de Europese Commissie zelf werd aangevraagd en is gefinancierd met publieke middelen.

Lobbynomics

"Amerikaanse platenmaatschappijen hebben met de nieuwe wet weer een cheque van de EU gekregen", concludeert Schaake. De Britse hoogleraar Hargreaves spreekt in dit opzicht al van 'lobbynomics': het beleid is niet gestoeld op onafhankelijke informatie maar op een succesvolle lobby.

Nieuw auteursrecht

De komst van nieuwe technologieën en internet bieden veel kansen om muziek tegen een lage prijs voor meer mensen toegankelijk te maken. Ook kunnen consumenten thuis met remixen zelf muziek maken. Daarvoor is een nieuwe vorm van auteursrecht nodig, vindt ook D66. "Auteursrechten stimuleren de productie van muziek, films en kunst, en dat is belangrijk", vindt Schaake. "Maar het moet aangepast aan de huidige tijd. Internet biedt kansen die door het versnipperde systeem in Europa niet worden benut."

Schadelijk

Om cultuur en nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen moet het auteursrecht echter wel een balans vinden tussen gebruikers en makers. Schaake: "We leven niet meer in de tijd van de boekdrukpers, maar nog wel met de wetten van toen. Meer auteursrecht betekent niet beter auteursrecht! Sterker, als cultuur steeds langer in handen blijft van gevestigde bedrijven, is een sterk auteursrecht juist schadelijk voor de culturele ontwikkeling."