13-09-2011
Onderwijsinvesteringen stijgen in Europa, stagneren in Nederland
De meeste Europese landen zijn afgemeten aan hun welvaartsniveau méér
gaan uitgeven aan onderwijs. In Nederland stagneren de investeringen,
waardoor onder andere Polen Nederland voorbij gaat. Polen besteedt in
2008 5,7 procent van het binnenlands product aan onderwijs (0,4 procent
méér dan het jaar daarvoor), terwijl dat in Nederland op 5,6 procent
blijft hangen. Dat blijkt uit de nieuwste versie van Education at a
glance, het jaarlijkse onderzoek naar onderwijsuitgaven en resultaten
van de club van rijke landen Oeso.
Volgens de Oeso levert investeren in onderwijs uiteindelijk geld op.
Hoger opgeleiden bleken in de crisis veel minder snel hun baan kwijt te
raken dan lager opgeleiden. "Op langere termijn zal het overheidsbudget
profiteren van onderwijsinvesteringen. Hoe beter hun burgers zijn
opgeleid, hoe minder werkloosheidsuitkeringen nodig zijn en minder
sociale vangnetten. Bovendien betalen goed opgeleide mensen meer
belasting zodra ze gaan werken", aldus Andreas Schleicher van de Oeso.
"De economische crisis benadrukt het belang van goed onderwijs."
In het rapport krijgt Nederland er van langs omdat, ondanks sterk
toegenomen studentenaantallen, de uitgaven aan hoger onderwijs niet mee
stijgen. Van de dertig onderzochte landen vormt Nederland samen met
slechts een klein clubje landen een groep die sinds 2000 minder aan
hoger onderwijs uittrekt.
Nederland geeft sowieso relatief weinig uit als gekeken wordt naar de
welvaart van het land. Met 5,6 procent van het bbp aan
onderwijsuitgaven zit Nederland onder het Oeso-gemiddelde van 6,1. Wel
zit Nederland net boven het EU-gemiddelde van 5,5. Maar Europese landen
zijn druk bezig om een inhaalslag te maken. Groot Brittannië ging
Nederland ons al eerder voorbij door een grote investeringsimpuls, nu
gaan onder andere Polen en Estland ons voorbij. Met name aan
basisonderwijs en hoger onderwijs geeft Nederland ten opzichte van de
welvaart minder geld uit dan andere rijke landen.
"Omdat Nederland bezuinigt op onderwijs, onder meer door de nullijn
voor de onderwijssalarissen, zal ons land nog verder wegzakken",
voorspelt AOb-voorzitter Walter Dresscher. "Het is onbegrijpelijk dat
het kabinet de raad van de Oeso niet opvolgt om juist in tijden van
crisis in onderwijs te investeren. Dit kabinet dat suggereert dat het
slim opereert misrekent zich op onderwijsterrein volkomen. De kost gaat
voor de baat uit, bij onderwijs betekent meer investeren op langere
termijn minder werkloosheidsuitgaven en meer belastinginkomsten. Dat
zegt niet alleen de voorzitter van deze vakbond, maar ook de Oeso, het
belangrijkste economisch adviesorgaan van de rijke landen."
Nederland zakt op EU-ranglijst onderwijsinvesteringen
2008 2007
1 (10) Noorwegen 7,4 5,5 +1,9
2 (1) Denemarken 7,1 7,1 =
3 (3) België 6,6 6,1 +0,5
4 (2) Zweden 6,3 6,3 =
OECD gemiddeld 6,1 6,2 -0,1
5 (4) Frankrijk 6,0 6,0 =
6 (6) Finland 5,9 5,6 +0,3
7 (14) Estland 5,8 5,0 +0,8
8 (5) Groot Brittanie 5,7 5,8 -0,1
8 (9) Polen 5,7 5,3 +0,4
9 (6) Nederland 5,6 5,6 =
9 (18) Ierland 5,6 4,7 +0,9
EU gemiddeld 5,5 5,3 +0,2
10 (6) Slovenië 5,4 5,6 -0,2
10 (8) Oostenrijk 5,4 5,4 =
11 (6) Portugal 5,2 5,6 -0,4
12 (12) Spanje 5,1 4,8 +0,3
13 (11) Hongarije 4,8 4,9 -0,1
13 (13) Duitsland 4,8 4,7 +0,1
13 (15) Italië 4,8 4,5 +0,3
14 (14) Tsjechië 4,5 4,6 -0,1
15 (16) Slowakije 4,0 4,0 =
Onderwijsinvesteringen als percentage van het bruto binnenlands product
Bron: Oeso, EAG2011
Algemene Onderwijsbond