ProRail
12-09-2011
Start sloop oude spoorbrug Zwolle-Hattem
De oude spoorbrug tussen Zwolle en Hattem ruimt vanaf vandaag, 12
september, definitief het veld. De brug wordt gesloopt nu
spoorbeheerder ProRail de naastgelegen nieuwe spoorbrug de Hanzeboog in
gebruik heeft genomen. De oude stalen delen worden de komende dagen en
weken op pontons via de IJssel afgevoerd.
De sloopwerkzaamheden worden door aannemer Tebezo uit Genemuiden
gecoordineerd. De brug bestaat onder andere uit een hefdeel, boog,
spoordijk, pijlers op land en in de rivier. Van de stalen brugdelen
wordt de karakteristieke boog als eerst afgevoerd via een ponton. Vanaf
maandag 19 september worden hijskranen (700 ton) ingezet om de andere
brugdelen te verwijderen.
Historie
Met de sloop van de spoorbrug verdwijnt een stuk spoorhistorie. De
spoorbrug werd in 1864 aangelegd om de ontwikkeling van Noord- en
Noordoost-Nederland vooruit te helpen. Nu het spoorvervoer weer verder
ontwikkelt, onder andere door de komst van de Hanzelijn, is er een
nieuwe spoorbrug nodig. Deze 'Hanzeboog' is afgelopen zomer volledig in
dienst genomen. De Hanzelijn verbetert de verbinding tussen de Randstad
en Noord- en Noordoost-Nederland.
Afvoer
Het staal uit de brug vervalt aan de aannemer. Een aantal onderdelen,
zoals twee hefwielen, wordt bewaard en verwerkt in een monument dat in
de uiterwaarde bij Hattem een plek krijgt. Het gros van het staal wordt
over de rivier afgevoerd en later gerecycled. Met het verdwijnen van de
brug, krijgt het scheepvaartverkeer een onbelemmerde doorvaart en is er
ook meer ruimte voor de rivier.