ProRail
08-09-2011
Honderden wieltjes onder tunnels Zutphen
- Tunnels op wielen
- Wegomleiding Deventerweg
-Treinverkeer gestremd
Maar liefst 240 wielen verbonden aan 60 assen opgedeeld in 15
karretjes. Dat zal er vanaf 12 september onder andere nodig zijn
wanneer aannemer Van Spijker beton- en waterbouw drie tunnels op hun
plek rijdt in opdracht van ProRail en de provincie Gelderland. De
tunnels zijn nodig voor de nieuwe rondweg N348 Zutphen-Eefde.
Al enige tijd is de aannemer bezig op locatie in Zutphen de tunneldelen
voor de tunnels voor te bouwen. Van 12 tot 19 september zal de tunnel
die de Deventerweg kruist, geplaatst worden. De weg is daarom in die
periode afgesloten en er geldt een wegomleiding. Zie de link onderaan
dit bericht voor meer uitleg hierover.
Treinverkeer
Twee andere tunnels kruisen er twee spoortrajecten. Plaatsing van die
tunnels zorgt voor stremming van het spoorverkeer op 17 en 18
september. Het gaat om het treinverkeer Zutphen-Winterswijk en
Zutphen-Deventer/Zutphen-Hengelo.
Werkzaamheden
Het inrijden van de tunneldelen gebeurt met speciale hydraulische
karretjes, zogeheten Self Propelled Modular Transport (SPMTâs). Voor de
zwaarste tunnelmoot (1600 ton) worden12 karretjes met 60 assen en
daaraan 240 wielen ingezet, die met een snelheid van ca 1 km/h de
tunnelmoot op zijn plek rijdt. De karretjes worden door één persoon
bediend, een bijzonder precisiewerk. Tot en met eind 2012 is de
aannemer bezig met het afbouwen van de tunnels.
Rondweg N348
Het plaatsen van de onderdoorgangen maakt onderdeel uit van het project
âRondweg N348 Zutpen-Eefdeâ. Deze nieuwe weg is een initiatief van de
provincie Gelderland en moet de verkeersproblemen op de huidige N348 in
Zutphen-Noord en Eefde oplossen. Dit jaar is gestart met de aanleg, met
als doel om de weg begin 2013 in gebruik te nemen. De aanleg van de
onderdoorgangen vindt plaats in nauwe samenwerking met de provincie
Gelderland, de gemeente Zutphen en Lochem en Waterschap Rijn en IJssel.