Universiteit Leiden

Gastschrijver P.F. Thomése wil reflecteren

In de week van 12 september 2011 starten weer de jaarlijkse gastschrijvercolleges. Het hele eerste semester kunnen studenten een cursus creatief schrijven volgen bij gastschrijver P.F. Thomése. 13 september wordt hij in het openbaar geïnterviewd door hoogleraar Moderne Nederlandse letterkunde Jaap Goedegebuure.

Sociaal alibi

Gastschrijver P.F. Thomése: 'Het schrijversleven trok me aan, het schrijven zelf was maar bijzaak. (Foto: Tessa Posthuma de Boer)

Gastschrijver P.F. Thomése: 'Het schrijversleven trok me aan, het schrijven zelf was maar bijzaak. (Foto: Tessa Posthuma de Boer)

Pieter Frans Thomése, geboren in 1958 in Doetinchem, wist al vroeg dat hij schrijver wilde worden. âHet was vooral het hele schrijversbestaan dat me aantrok: opstaan wanneer je wilt, reizen zoveel je wilt, drinken zoveel je wilt. Het schrijven zelf was toen eigenlijk bijzaak.â Na zijn schooltijd ging hij geschiedenis studeren maar verruilde die studie al snel voor een baan als journalist bij het toenmalige Nieuwsblad van het Zuiden. Daar werd hij nieuwsredacteur en mocht hij af en toe iets over kunst schrijven. Thomése: âIk besefte echter dat als ik echt wilde schrijven, ik daar radicaal voor moest kiezen. Dus zegde ik mijn baan weer op, schreef me om een sociaal alibi te hebben weer in bij geschiedenis en begon ik met schrijven.'

Meteen succesvol

Thoméses eerste schreden op het literaire pad waren meteen succesvol: met zijn eerste verhalenbundel Zuidland won hij meteen de prestigieuze AKO-Literatuurprijs. Het grote (en internationale) publiek zal hem vooral kennen van het verstilde Schaduwkind, het boek dat hij schreef nadat zijn zes weken oude dochtertje overleed en waarvan meer dan 90.000 exemplaren zijn verkocht. Later schreef hij onder andere nog het komische en veelgeprezen J. Kessels: The Novel en gisteren werd bekend dat zijn laatste roman, De weldoener, op de tiplijst van de AKO-Literatuurprijs staat.

Reflecteren

Toen Thomése voor het gastschrijverschap werd gevraagd hoefde hij niet lang te twijfelen. Thomése: âHet geeft je de gelegenheid om eens goed na te denken over het schrijven zelf. Je schrijft wel de hele dag, maar er op reflecteren doe je eigenlijk niet. Het is net zoals met ademen: zodra je daarbij stilstaat krijg je hyperventilatie. Eigenlijk bevind ik me nu in een periode van poëticale hyperventilatie.â

Albert Verweylezing

Traditiegetrouw verzorgt de gastschrijver ook de Albert Verweylezing. Thoméses lezing heeft als thema authenticiteit. âWe worden omring door onechtheid. Iedereen is bezig ons ergens in te laten geloven. In een spannend leven, de goede werking van producten, in lifestyle. Alles wordt op een heel oninteressant niveau voor ons ingericht door reclamemensen en tekstschrijvers. De vraag is hoe je dat omzeilt in de literatuur, want boeken zijn inmiddels ook onderhevig aan diezelfde onontkoombare kletskoek. Ik wil laten zien dat een auteur juist door de gekunsteldheid van een tekst zijn eerlijkheid toont. Hij houdt de lezer iets voor, maar tegelijkertijd kan hij daarin juist de waarheid zeggen. Die dubbelzinnigheid maakt authenticiteit mogelijk.â

Een goede schrijver is een goede lezer

De colleges gaan uit van het adagium dat een goede schrijver ook een goede lezer is. Thomése zal met zijn studenten teksten gaan bekijken die hem tijdens zijn schrijverschap hebben beïnvloed. âNiet om bij hen hetzelfde effect te willen bewerkstelligen,â legt de schrijver uit, âmaar meer ter overweging. Bijvoorbeeld een tekst van David Foster Wallace waarin hij bekent meer dan zes uur per dag televisie te kijken. Dat deed me beseffen dat wij tegenwoordig veel van onze verbeelding ontlenen aan bewegende beelden en niet meer aan het woord. Ik denk dat dat voor de studenten een realiteit is die in de studie misschien niet altijd aan bod komt.â

Geen Nobelprijswinnaars

De colleges moeten volgens Thomése vooral geen solovoorstelling worden. âDoordat de studenten zelf ook gaan schrijven is er hopelijk meer betrokkenheid. Ik verwacht overigens niet dat er uit mijn cursus Nobelprijswinnaars zullen voortkomen. Schrijven is toch iets wat je vooral zelf moet doen.â

Optredens van Thomèse als gastschrijver


* Het openbare interview met Thomése door Jaap Goedegebuure is op 13 september om 20.00 u in het Academiegebouw, Rapenburg 73. Gratis toegang.


* De Albert Verweylezing wordt gehouden op donderdag 27 oktober om 20.00 u in het Groot Auditorium van het Academiegebouw. Kosten: 5 euro. Aanmelden: gastschrijver@hum.leidenuniv.nl of 071-527 30 84.


* P.F. Thomése verzorgt tevens op dinsdag 17 november een thema-avond over muziek en literatuur. Zie de gastschrijverwebsite voor meer informatie.