ChristenUnie
ChristenUnie: ProRail veroorzaakt problemen spoor Tiel-Arnhem
ChristenUnie: ProRail veroorzaakt problemen spoor Tiel-Arnhem
woensdag 07 september 2011 14:36 Onlangs werd bekend dat de doorgaande
spoorverbinding Tiel-Arnhem vanaf eind 2013 voor enkele jaren zal
verdwijnen omdat er te weinig capaciteit is op het spoor tussen Arnhem
en Nijmegen. Alle reizigers uit de Midden-Betuwe zullen daardoor een
aantal jaar moeten overstappen in Elst. Mogelijk keert de doorgaande
verbinding Tiel-Arnhem later weer terug. Arie Slob: "Dat dit knelpunt
zou ontstaan is al jaren bekend. ProRail en de minister hebben het
echter op zijn beloop gelaten. De reiziger is nu de dupe!"
Sinds 2008 vraagt de ChristenUnie in de Tweede Kamer al aandacht voor
de spoorverbindingen vanuit Nijmegen en Tiel richting Arnhem. Arie
Slob: "In allerlei documenten is de dreigende knip bij Elst terug te
vinden. Dus hebben wij aan de bel getrokken." ProRail en de minister
hebben het probleem steeds voor zich uitgeschoven met als argument dat
de stadsregio zelf voor de knip heeft gekozen in haar plannen voor
StadsregioRail uit 2003. Dit klopt echter niet. De regio is toen alleen
verteld dat er onvoldoende capaciteit op het spoor zou zijn en heeft
toen noodgedwongen voorrang gegeven aan de verbinding Arnhem-Nijmegen.
Slob: "Dat is heel wat anders dan dat de regio zelf voor deze knip
gekozen zou hebben. Dat blijkt ook wel want de stadsregio en de
provincie hebben nu expliciet aan ProRail gevraagd de directe
verbinding te behouden."
Saillant detail is dat de problemen bij Elst niet waren ontstaan als
ProRail zich aan EU-regelgeving had gehouden. ProRail is namelijk
verplicht om een traject onmiddellijk overbelast te verklaren als "in
de nabije toekomst" een knelpunt wordt verwacht en vervolgens onderzoek
te doen naar de mogelijkheden om het knelpunt op te lossen. De EU
bedoelt hiermee dat enkele jaren vooruit moet worden gekeken. Tot op de
dag van vandaag kijkt ProRail echter alleen naar concrete aanvragen
voor de dienstregeling van het komende jaar. Slob: "Als er extra rails
nodig zijn, dan ben je op dat moment echter al te laat. Als ProRail in
2008 was begonnen met het onderzoek zoals de ChristenUnie toen aan de
minister heeft gevraagd, dan was er nu geen enkel probleem geweest!"
De ChristenUnie vraagt nu van de minister dat het spoorknelpunt Elst
met spoed wordt opgelost. "Er is niet veel tijd meer, maar het knelpunt
kan nog op tijd opgelost worden. ProRail moet dan wel als een speer aan
de slag. De minister moet wat betreft de ChristenUnie desnoods ProRail
hiervoor een aanwijzing geven."
Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van
Infrastructuur & Milieu over de overbelastverklaring van de spoorlijnen
Tiel/Nijmegen-Elst-Arnhem
1. Kent u het bericht "Spoor bij Elst vanaf eind 2013 te vol"?
2. Wat is uw mening over het feit dat een al meer dan 100 jaar
bestaande treindienst die maatschappelijk relevant is, niet meer
gereden zou kunnen worden ten gevolge van een capaciteitstekort?
Onderschrijft u de stellingname dat het een concessionele taak is van
ProRail om te zorgen voor voldoende capaciteit van de
railinfrastructuur op het hoofdrailnet?
3. Herinnert u zich het schriftelijk overleg d.d. 8 december 2010 over
de Wijziging Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur
(Kamerstuk 29893 nr. 112) en de notitie Slimmer, Sneller en Zuiniger op
het spoor van het oud-lid Cramer d.d. 11 oktober 2008 en uw reactie
daarop waarin uitgebreid is stilgestaan bij de dreigende knip bij Elst?
4. Deelt u de mening dat al enkele jaren bekend is dat de
spoorverbinding Tiel-Arnhem bij Elst geknipt dreigt te worden? Hoe lang
is al bij u en ProRail bekend dat de Provincie Gelderland als
belanghebbende en concessieverlener van deze verbinding geen knip in de
regionale treindienst Tiel-Arnhem bij Elst wil?
5. Deelt u de mening dat als ProRail de verbindingen Tiel-Elst-Arnhem
en Nijmegen-Elst-Arnhem conform de EU-regelgeving aangaande
overbelastverklaringen tijdig overbelast had verklaard, het knippen van
de verbinding Tiel-Elst-Arnhem in Elst niet nodig was geweest omdat dan
op dit moment het capaciteitsvergrotingsplan al klaar had kunnen zijn
en maatregelen tijdig gereed hadden kunnen zijn? Hoe ziet u dit in
relatie tot de concessionele verantwoordelijkheden van ProRail?
6. Kunt u toelichten of en zo ja waarom de handelswijze van ProRail
naar uw mening toch in lijn is met voornoemde EU-regelgeving? Indien u
dit niet vindt: welke conclusies trekt u hieruit?
7. Deelt u de analyse dat het enkele jaren knippen van deze verbinding
in Elst tot onherstelbaar reizigersverlies en een structureel slechtere
kostendekkingsgraad kan leiden? Zo nee, waar baseert u dat op?
8. Bent u bereid ProRail met spoed een aanwijzing te geven om
maatregelen te nemen zodat alle gewenste treinen tussen Arnhem en
Nijmegen vanaf 2013 kunnen blijven rijden, inclusief een doorgaande
verbinding Tiel-Elst-Arnhem?
9. Schrijft u samen met ProRail de reizigers tussen Tiel en Arnhem nog
steeds met een hoofdletter R?
Arie Slob