Gemeente Alkmaar
College kiest voor `ringenmodel'
Alkmaar, 7 september 2011
Geen knippen of afsluitingen
Het college kiest voor het ringenmodel uit de Kadernota Duurzame
Bereikbaarheid. In september 2009 is de kadernota door de gemeenteraad
vastgesteld, met daarin de doelen en uitgangspunten voor de
bereikbaarheid van Alkmaar. Er zijn twee modellen ontwikkeld; het
ringenmodel en het sectorenmodel, waar de gemeenteraad destijds nog
geen keuze tussen heeft gemaakt. Na een vergelijking van de modellen
aan de hand van verschillende criteria, stelt het college nu voor aan
de gemeenteraad te kiezen voor het ringenmodel.
Het ringenmodel gaat uit van twee ringen, een binnenring en een
buitenring. Deze zijn met elkaar verbonden via radialen. Het
sectorenmodel heeft geen binnenring en deelt de stad op in een aantal
sectoren die alleen verbonden zijn via de buitenring. De twee modellen
zijn met elkaar vergeleken aan de hand van verschillende criteria. Het
gaat dan bijvoorbeeld om de toekomstige (verwachte) ontwikkelingen van
de randweg, verbetering luchtkwaliteit en geluidsoverlast, de
kwetsbaarheid van het model, de kosten van de maatregelen en het
draagvlak. In de vergelijking scoort het ringenmodel beter dan het
sectorenmodel. Daarom stelt het college de raad voor op basis van het
ringenmodel verdere uitvoering te geven aan de Kadernota Duurzame
Bereikbaarheid. Achterliggende gedachte voor de keuze voor het
ringenmodel, is nu helderheid te verschaffen, zodat schaarse financiële
beschikbare middelen direct effectief besteed kunnen worden. Dit geeft
belanghebbenden helderheid.
Goede ring cruciaal
In beide verkeersmodellen is de ring rond Alkmaar belangrijk. Sinds de
vaststelling van de Kadernota heeft het college nieuwe inzichten
verkregen over de buitenring. In opdracht van de provincie heeft een
probleemverkenning plaatsgevonden. Dit leidt tot de conclusie dat welk
model ook ingezet wordt, dat ondanks het ongelijkvloers maken van de
Alkmaarse ring en/of extra rijstroken toch op een (beperkt) aantal
kruispunten (weer) knelpunten ontstaan. Met andere woorden niet alle
heil kan verwacht worden van de ring. Bij het sectorenmodel speelt de
ring een grote rol, nog meer dan bij het ringenmodel. Als die niet
optimaal doorstroomt kunnen delen van de stad vastlopen. Kiezen voor
het ringenmodel biedt daarom meer zekerheid voor de toekomst.
Geen draagvlak voor afsluitingen
In het verleden is gebleken dat er weinig draagvlak bestaat voor
maatregelen als afsluiting van wegen of het instellen van
eenrichtingsverkeer. Bij het sectorenmodel zouden diverse wegen worden
afgesloten, zoals de Bierkade, Kanaalkade, de Kennemersingel en de
Prinses Julianalaan. De verwachting is dat deze maatregelen op weinig
steun van de Alkmaarse bevolking kunnen rekenen en dit heeft het
college mede doen besluiten om te kiezen voor het ringenmodel.
Kanaalkade
In het ringenmodel gaat men, net als in het sectorenmodel, uit van een
volledige afsluiting van de Kanaalkade. De voorkeur voor het
ringenmodel betekent echter niet dat het college ook kiest voor een
afsluiting van de Kanaalkade. Er lopen momenteel onderzoeken naar de
verkeerscirculatie in het centrum - Overstad en er wordt gewerkt aan de
Kanaalvisie. Het aanbrengen van een knip in de Kanaalkade maakt hier
een belangrijk onderdeel van uit.