Scania


zondag 28 augustus 2011 10:42

Scania op Matexpo 2011; fit for hard work

Neder-over-Heembeek, 28 augustus 2011 - Scania zal dit jaar van 7 tot en met 11 september deelnemen aan de constructiebeurs Matexpo in de expo hallen te Kortrijk. Op de stand zullen twee bouwvoertuigen te vinden zijn. Een imposante vierassige zwaar transport trekker, type R560 CB8x4HSZ en een Scania G420 CB 6x4HHA containerchassis met AJK haakarmsysteem. Tevens geldt er voor de bezoekers van de beurs een zeer aantrekkelijke beursactie: de "Scania G-constructie actie". Meer informatie over deze actie is uiteraard verkrijgbaar op Scania stand met nummer 506 in hal 5.
Vergroot foto

Scania bouwnieuws

Voor het bouwsegment zijn er bij Scania diverse technische vernieuwingen. Op motorengebied presenteerde Scania in mei de Scania Euro 6 motoren. De Scania R-serie en G-serie cabines waren al voorbereid voor de komst van de Scania Euro 6 motor en de journalisten hebben er dan ook al mee gereden; een wereldprimeur. Als eerste zijn de 440 en 480 pk 13 liter Euro 6 motoren leverbaar. De toepassing is te vinden in het internationale transport en het bouwsegment. De motoren zijn geheel in eigen huis ontwikkeld door een combinatie van eerder beproefde Scania technieken. Het brandstofverbruik en de prestaties liggen gelijk aan de Euro 5 motoren. Behalve een groen imago, zal de aankoop van de Euro 6 motor ook worden gestimuleerd door subsidies en kortingen en zal het ook ten goede komen aan de restwaarde.

Diverse productvernieuwingen

Verder kent Scania verschillende recent geïntroduceerde productvernieuwingen in het constructiesegment. Zo is de tandemvering verbeterd door middel van een nieuwe progressieve paraboolvering. Er zijn slechts twee bladen actief in onbeladen toestand, wat zorgt voor meer rijcomfort en controle, zonder trillingen of tractieverlies. Ook zijn de naafreductie-assen vernieuwd. De steekassen zijn sterker en dikker, wat zorgt voor een grotere torsiestijfheid en een langere levensduur. De lichte RBP735 naafreductie is nu ook mogelijk in combinatie met luchtvering en schijfremmen.

De aansturing gebeurt door middel van een nieuwe, praktische module (nieuw bedieningspaneel) van de tractieschakelaars. Alle bedieningsschakelaars met betrekking tot tractie zijn centraal gegroepeerd, waardoor de chauffeur intuïtief en snel de juiste volgorde kiest van bijvoorbeeld tractie- en differentieelsloten. Vergissen is niet meer mogelijk. Ook wordt dit alles zeer overzichtelijk weergegeven op het centrale bedieningspaneel in het dashboarddisplay.

Ten slotte zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd op het gebied van traction control (TC). Het slipniveau is nu afhankelijk van de stand van het gaspedaal, dat wil zeggen hoe meer gas wordt gegeven, des te meer slip. Deze zogenoemde regelbare slip heeft als voordeel dat de turbodruk gehandhaafd blijft om ongewenst terugschakelen te voorkomen wanneer het voertuig in gladde condities bergopwaarts rijdt.

Partsline
Partsline, leverancier van truck- en traileronderdelen - zal op een deel van de stand te vinden zijn. Partsline levert behalve truck en trailer parts ook vehicle related parts, used parts, garage-uitrusting en verbruiksgoederen, oliën en smeermiddelen. In het constructiesegment kent Partsline inmiddels een vaste kern klanten van transporteurs tot garages die door middel van balie- en baanverkoop aan de juiste onderdelen van diverse merken worden geholpen.

Scania is van 7-11 september te vinden in hal 5, nummer 506.