Scania
zondag 28 augustus 2011 10:42
Scania op Matexpo 2011; fit for hard work
Neder-over-Heembeek, 28 augustus 2011 - Scania zal dit jaar van 7 tot
en met 11 september deelnemen aan de constructiebeurs Matexpo in de
expo hallen te Kortrijk. Op de stand zullen twee bouwvoertuigen te
vinden zijn. Een imposante vierassige zwaar transport trekker, type
R560 CB8x4HSZ en een Scania G420 CB 6x4HHA containerchassis met AJK
haakarmsysteem. Tevens geldt er voor de bezoekers van de beurs een zeer
aantrekkelijke beursactie: de "Scania G-constructie actie". Meer
informatie over deze actie is uiteraard verkrijgbaar op Scania stand
met nummer 506 in hal 5.
Vergroot foto
Scania bouwnieuws
Voor het bouwsegment zijn er bij Scania diverse technische
vernieuwingen. Op motorengebied presenteerde Scania in mei de Scania
Euro 6 motoren. De Scania R-serie en G-serie cabines waren al
voorbereid voor de komst van de Scania Euro 6 motor en de journalisten
hebben er dan ook al mee gereden; een wereldprimeur. Als eerste zijn de
440 en 480 pk 13 liter Euro 6 motoren leverbaar. De toepassing is te
vinden in het internationale transport en het bouwsegment. De motoren
zijn geheel in eigen huis ontwikkeld door een combinatie van eerder
beproefde Scania technieken. Het brandstofverbruik en de prestaties
liggen gelijk aan de Euro 5 motoren. Behalve een groen imago, zal de
aankoop van de Euro 6 motor ook worden gestimuleerd door subsidies en
kortingen en zal het ook ten goede komen aan de restwaarde.
Diverse productvernieuwingen
Verder kent Scania verschillende recent geïntroduceerde
productvernieuwingen in het constructiesegment. Zo is de tandemvering
verbeterd door middel van een nieuwe progressieve paraboolvering. Er
zijn slechts twee bladen actief in onbeladen toestand, wat zorgt voor
meer rijcomfort en controle, zonder trillingen of tractieverlies. Ook
zijn de naafreductie-assen vernieuwd. De steekassen zijn sterker en
dikker, wat zorgt voor een grotere torsiestijfheid en een langere
levensduur. De lichte RBP735 naafreductie is nu ook mogelijk in
combinatie met luchtvering en schijfremmen.
De aansturing gebeurt door middel van een nieuwe, praktische module
(nieuw bedieningspaneel) van de tractieschakelaars. Alle
bedieningsschakelaars met betrekking tot tractie zijn centraal
gegroepeerd, waardoor de chauffeur intuïtief en snel de juiste volgorde
kiest van bijvoorbeeld tractie- en differentieelsloten. Vergissen is
niet meer mogelijk. Ook wordt dit alles zeer overzichtelijk weergegeven
op het centrale bedieningspaneel in het dashboarddisplay.
Ten slotte zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd op het gebied van
traction control (TC). Het slipniveau is nu afhankelijk van de stand
van het gaspedaal, dat wil zeggen hoe meer gas wordt gegeven, des te
meer slip. Deze zogenoemde regelbare slip heeft als voordeel dat de
turbodruk gehandhaafd blijft om ongewenst terugschakelen te voorkomen
wanneer het voertuig in gladde condities bergopwaarts rijdt.
Partsline
Partsline, leverancier van truck- en traileronderdelen - zal op een
deel van de stand te vinden zijn. Partsline levert behalve truck en
trailer parts ook vehicle related parts, used parts, garage-uitrusting
en verbruiksgoederen, oliën en smeermiddelen. In het constructiesegment
kent Partsline inmiddels een vaste kern klanten van transporteurs tot
garages die door middel van balie- en baanverkoop aan de juiste
onderdelen van diverse merken worden geholpen.
Scania is van 7-11 september te vinden in hal 5, nummer 506.