Rijksoverheid
Opening ecoduct Hoog Buurlo
Toespraak | 05-09-2011
Dieren hebben `recht van overpad' bij wegen en spoorlijnen die door hun
leefgebied lopen. Bij nieuwe infrastructuur worden eco-passages
meegenomen in het ontwerp. Maar in het verleden zijn tal van wegen en
spoorlijnen aangelegd zonder aandacht voor de mobiliteitsbehoefte van
dieren. Van de 215 bestaande knelpunten zijn er inmiddels 91 aangepakt.
`We zijn bijna op de helft', zei minister Schultz van Haegen op 5
september bij de opening van het ecoduct Hoog Buurlo, dat een
natuurbrug vormt tussen het Noorden en Zuiden van de Veluwe. De opening
werd verricht door Prinses Margriet en Mr. Pieter van Vollenhoven.
Koninklijke Hoogheid, meneer Van Vollenhoven, dames en heren,
We hebben vandaag samen iets te vieren.
Uw beider komst, Koninklijke Hoogheid en meneer van Vollenhoven, geeft
aan deze feestelijke opening nog een extra glans.
Dit is als het ware uw achtertuin. U bent als omwonenden direct
betrokken bij het wel en wee van dit gebied. Maar ik weet dat uw
betrokkenheid veel dieper gaat.
U bent beiden een groot liefhebber van de natuur, ver van huis en
dichtbij. En u zet zich ervoor in dat flora en fauna voldoende ruimte
krijgen.
U doet dat privé, maar ook zakelijk.
De heer Van Vollenhoven zet zich als voorzitter van het Nationaal
Groenfonds bijvoorbeeld in voor goede verbindingen tussen
natuurgebieden.
Vandaag openen we een natuurbrug tussen het noorden en het zuiden van
de Veluwe. Ik zou dan ook niemand weten die méér in aanmerking komt om
de opening te verrichten dan u beiden. Waarvoor alvast dank.
Mobiliteit is een levensvoorwaarde. Niet alleen voor mensen, maar ook
voor dieren en planten. Herten bijvoorbeeld, zijn net als forensen. Ze
rusten op een andere plek dan waar ze hun voedsel zoeken.
Dat zit in de aard van het beestje.
Als dieren opgesloten zitten in hun leefgebied, dan heeft dat allerlei
nadelige gevolgen. Ze komen voedsel tekort of hebben niet genoeg
mogelijkheden zich voort te planten. De populatie kan verzwakken of
zelfs uitsterven.
Als Ministerie van Infrastructuur en Milieu scheppen we ruimte voor
beweging. Voor mensen. En voor onze flora en fauna.
Dieren hebben recht van overpad bij de aanleg en verbreding van wegen,
spoorlijnen en vaarverbindingen. Het denken hierover is de laatste
tientallen jaren echt veranderd.
Tegenwoordig nemen we dat `recht van overpad' mee in het ontwerp van
onze infrastructuur. Bij de verbreding van de A2 tussen Everdingen en
Deil bijvoorbeeld maakte de aanleg van twee grote ecoducten gewoon deel
uit van het project.
Maar in het verleden zijn er tal van wegen, spoorlijnen en
vaarverbindingen aangelegd zonder aandacht voor de mobiliteitsbehoefte
van dieren en planten. Leefgebieden raakten versnipperd. Soorten kwamen
in de knel.
Het besef groeide dat een gezamenlijke inspanning nodig was om daar
iets aan te doen.
Sinds 2004 werken de provincies, de betrokken ministeries en ProRail
nauw samen aan het oplossen van de belangrijkste barrières voor dieren
en planten.
Er staan in totaal 215 knelpunten op de lijst. Daarvan hebben we er
inmiddels 91 aangepakt. We zitten dus bijna op de helft.
Maar werken ze ook, al die dierenviaducten, faunatunnels en ecoduikers?
Maken ze onze natuur sterker en onze dieren blijer?
Het programma is natuurlijk nog in volle gang.
Maar we zien al wel belangrijke resultaten.
Neem de das.
In de jaren zeventig stond het er slecht met hem voor.
In Limburg werd jaarlijks een kwart van de dassen doodgereden.
De totale populatie daalde tot zo'n duizend.
Nu hebben we weer zo'n 4.500 dassen in Nederland.
Mede dankzij de aanleg van faunatunnels.
Ook andere feiten laten zien dat we op de goede weg zitten.
Op het ecoduct van Terlet, bij Arnhem, hebben de boswachters eind vorig
jaar het faunaverkeer met webcams gevolgd.
Het bleek dat er in zes weken zo'n 400 dam- en edelherten en 60 zwijnen
passeerden.
Uit DNA-onderzoek bleek dat de dieren aan weerszijden van het ecoduct
familie van elkaar waren. Een duidelijk resultaat.
Ook de veiligheid verbetert. In Zweden raken per jaar zo'n 10.000
mensen gewond door een aanrijding met een eland, beer of rendier. Die
(extreme) omstandigheden kennen we in Nederland natuurlijk niet.
Maar buiten kijf staat dat de verkeersveiligheid èn het dierenwelzijn
in ons land gebaat zijn bij ecopassages. Je ziet dat het aantal
aanrijdingen met dieren in de omgeving van ecoducten sterk afneemt.
Al die positieve effecten verwachten we ook hier, bij Hoog Buurlo.
De Veluwe is het grootste natuurgebied dat we hebben in Nederland. Het
is een groene schatkamer binnen onze Ecologische Hoofdstructuur. De A1
loopt daar dwars doorheen.
Die barrière overwinnen we nu met een schitterende natuurcorridor
waarover edelherten, wilde zwijnen, dassen, boommarters en
zandhagedissen hun weg vinden.
Er is een jaar hard aan gewerkt. En het resultaat is een lust voor het
oog.
Wat ik zelf heel mooi vind aan het ontwerp, is de manier waarop het
glooiende landschap zich als het ware over de weg heen welft.
Dit project is de ultieme combinatie van infrastructuur en milieu.
Ik hoorde overigens dat al tijdens het grondwerk de eerste
hertenkeutels op het ecoduct zijn aangetroffen, dus de doelgroep staat
te trappelen...
Er is nog meer werk aan de winkel. Deze klus maakt deel uit van een
reeks van negen ecoducten, waarvan zes op de Veluwe. Met deze opening
markeren we de totstandkoming van alle negen.
Het is voor het eerst dat negen ecoducten in één pakket zijn
aanbesteed. Zo boeken we samen tijdwinst en drukken we de kosten.
Kennis die bij het ene project wordt opgedaan, komt bij een volgend
weer van pas. Dat is wel zo efficiënt. We werken gebiedsgericht.
Omwonenden zijn nauw bij de voorbereiding betrokken. En ook dat komt
het resultaat ten goede.
We blijven barrières slechten. We gaan door met het aanleggen van
natuurbruggen en -tunnels.
Ik hecht eraan om nog eens helder te zeggen dat de afspraken over
ontsnippering binnen de Ecologische Hoofdstructuur met betrekking tot
de bestaande rijksinfrastructuur recht overeind staan.
Daarmee is vanuit mijn ministerie een kwart miljard euro gemoeid tot en
met 2018.
Dit project is een voorbeeld van hoe we dat samen aanpakken. Ik wil de
aannemer, de provincie Gelderland en de mensen van RWS en Prorail die
hier samen zo hard aan hebben gewerkt van harte complimenteren en
feliciteren met het prachtige resultaat.
Deze natuurbrug verenigt het noorden en het zuiden van de Veluwe.
Twee overzijden die elkaar vroeger schenen te vermijden, worden weer
buren.
Een waardevolle investering in de kracht en de pracht van dit unieke
natuurgebied.
Laten we trots zijn op dit resultaat en in volle vaart doorgaan met dit
programma!