Universiteit van Tilburg


Persbericht 6 september 2011

Tilburg University in wereldwijde top 100 in Social Sciences

In 2011 krijgt Tilburg University voor het eerst een top-500 vermelding in de QS World University Rankings 2011/2012, die op 5 september is gepubliceerd. Op gebied van Social Sciences & Management staat Tilburg University met drie andere Nederlandse universiteiten zelfs in de top 100.

In de QS top 100 voor Social Sciences & Management staat Tilburg op plaats 99 (vorig jaar 109), na Leiden (80), Rotterdam (57) en UvA (41). Overall bereikt Tilburg met een plaats tussen 401 en 450 voor het eerst de top 500 van QS World University Rankings. Meer dan 700 universiteiten wereldwijd doen aan de QS ranking mee. De score wordt voor 40% bepaald door de academische reputatie (peer review), voor 20% voor het aantal citaties en 20% door het aantal studenten, beide in verhouding tot de omvang van de wetenschappelijke staf, 10 % door medewerkers reputatie (employer review), 5% door het aandeel buitenlandse stafleden op het totaal en 5% door het aandeel buitenlandse studenten op het totaal. Voor meer informatie zie: www.topuniversities.com.

3% beste universiteiten
Enkele weken geleden werd bekend dat Tilburg University in 2011 ook voor het eerst in de Shanghai-ranking een 500 positie had bereikt en daarmee tot de 3% beste universiteiten wereldwijd kan worden gerekend. In deze Shanghai- of ARWU-ranking' handhaafde Tilburg haar fraaie top-100 posities in de rubrieken Economics and Business en in Social Sciences. Op het onderdeel publicaties in Economics and Business bereikte Tilburg zelfs de 14^e plaats wereldwijd.

Betekenis van rankings
De QS en de ARWU zijn - samen met de THE - prestigieuze wereldwijde ranglijsten van topuniversiteiten. De Nederlandse universiteiten scoren structureel goed in deze rankings. Er is echter discussie over de betekenis ervan. Dat komt onder andere omdat ze allemaal verschillende methodieken hanteren om universiteiten met elkaar te kunnen vergelijken. Rankings geven wel een beeld van de reputatie van universiteiten en zijn belangrijk voor hun doelgroepen, zoals potentiële studenten. Dat een universiteit structureel hoog scoort in overall rankings en op de verschillende deelgebieden, zegt natuurlijk wel degelijk iets over de kwaliteit.