Beantwoording vragen MB over gebiedsoverleg
De fractie van Maassluis Belang heeft vragen gesteld over het
gebiedsoverleg. Het college heeft de vragen als volgt beantwoord.
Ingevolge artikel 51 van het reglement van orde voor de
raadsvergaderingen ca. heeft u namens de fractie van Maassluis Belang
schriftelijke vragen gesteld betreffende het gebiedsoverleg.
In deze brief zullen wij uw vragen, in de volgorde waarin ze door u
zijn gesteld, cursief weergeven, en aansluitend beantwoorden.
1. Is het college met Maassluis Belang eens dat de doelgroep niet of
nauwelijks bereikt wordt?
Het college deelt de opvatting van uw fractie niet. Aan het
gebiedsoverleg nemen per gebied
diverse bewonerscommissies en Verenigingen van Eigenaren deel, tevens
worden de
gebiedsoverleggen bezocht door individuele bewoners. Bovendien worden
de
gebiedsoverleggen door de deelnemers als positief ervaren.
2. Zijn de verwachtingen die de Gemeente Maassluis heeft van dit
overleg voldoende bekend bij de betrokken burgers?
In de eerste periode na de start van het gebiedsoverleg is veelvuldig
uitgelegd aan bewoners wat de gemeente met het gebiedsoverleg voor ogen
heeft. Het helder houden van wederzijdse verwachtingen van zowel
professionals als bewoners blijft een punt van aandacht in de
communicatie.
3. Maassluis Belang heeft de indruk dat deze overleggen meer een vorm
van "Klaagmuur" zijn dan van constructief overleg?
Bij de start van het gebiedsoverleg heeft de wijkcoördinator veel tijd
en energie moeten steken
om deelnemers keer op keer te wijzen op het doel van het overleg en de
mogelijkheden om
klachten en meldingen bij het meldpunt te doen. Daarnaast is in eerste
instantie veel
achterstallig werk in het kader van niet afgehandelde zaken weggewerkt.
In de afgelopen periode is bij meer deelnemers aan het gebiedsoverleg
duidelijk geworden welke inbreng zij zelf kunnen hebben.
4. Wat doet u om het Meldpunt Schoon, heel en Veilig meer te profileren
en daarmee een functie tussen burger en gemeente te geven?
Het meldpunt schoon, heel en veilig is een onderdeel van de totale
gemeentelijke
dienstverlening. Specifiek zijn de doelstellingen voor het meldpunt
schoon, heel en veilig:
> Snel en effectief op meldingen reageren
> Onderhoudswerken op elkaar afstemmen
> proactief communiceren met burger over overlast en tijdsduur
uitvoering
Communicatie over de gemeentelijke dienstverlening gaat onder meer via
de website, de
persoonlijke contacten, buurtbijeenkomsten en de gemeentepagina.
Een snelle, adequate reactie op meldingen over de leefomgeving van
burgers draagt bij aan een positieve beleving van de gemeentelijke
dienstverlening en helpt bij het zoveel mogelijk
voorkomen van een kloof tussen burger en gemeente.
Uit onderzoek (bron: gemeenteatlas 2009) was het aantal bewoners dat
het meldpunt kent in
2005 28%. In 2005 meldde 23% (ofwel 5% van alle bewoners) wel eens
gebruik te hebben
gemaakt van het meldpunt; in 2007 was dat 36% (9% van alle bewoners) en
in 2009 40% (11% van alle bewoners). Aannemelijk is dat naarmate het
meldpunt langer bestaat, de kans dat men er ooit gebruik van maakte ook
steeds groter wordt.
Het aantal mensen dat het meldpunt kent, maar er nooit gebruik van
maakte is gedaald van 65% in 2005 naar 56% in 2007 en 52% in 2009.
Tot slot zal op de vernieuwde website verbeteringen worden doorgevoerd
met kaartmateriaal en beschikbare technieken (zoals applicaties als
Buiten Beter) en mogelijk inzet van social media.
Voor de goede orde delen wij u mee dat voor wat betreft de
terugkoppeling naar burgers over
de afhandeling van meldingen nog verbetermogelijkheden zijn, dit
verloopt nog niet altijd
volgens het principe afspraak=afspraak. Vanzelfsprekend zullen wij ons
inspannen om hierop zo spoedig mogelijke termijn verbeteringen aan te
brengen.
5. Wegen de kosten van deze gebiedsoverleggen op tegen de resultaten
die mogelijk gehaald
worden?
De totale kosten van het gebiedsoverleg bedragen EUR 30.000,-. Hiervan
wordt 50% bekostigd
door Maasdelta Maassluis. Het bedrag van EUR 15.000,- dat de gemeente
bijdraagt komt uit het
reguliere budget wijk- en buurtbeheer. Overigens bepalen bewoners de
wijze waarop het
budget wordt besteed. Het college is van mening dat de resultaten op
dit moment in
overeenstemming zijn met het beschikbare budget.
6. Heeft de evaluatie van het eerste jaar leerpunten opgeleverd en zijn
die reeds geïmplementeerd?
De evaluatie heeft diverse conclusies opgeleverd. Een aantal daarvan
worden op dit moment
uitgevoerd zoals o.a. het opstellen van een communicatieplan voor het
gebiedsoverleg.
Bovendien vindt op dit moment overleg plaats met Maasdelta over het
opstellen van een
gebiedsvisie voor de 3 gebieden en een gebiedsagenda.
7. Heeft de evaluatie de insteek van de gebiedsoverleggen veranderd en
zo ja wat merkt de
Maassluise burgerij hiervan?
Zoals ook in de evaluatie staat wordt, gelet op de ervaringen van het
eerste jaar en de mening
van deelnemers aan het gebiedsoverleg de huidige werkwijze van het
gebiedsgericht werken
gecontinueerd inclusief verbeterpunten. In de komende periode wordt wel
ingezet op het verder inhoud geven aan het gebiedsoverleg.
Daarnaast worden veranderingen doorgevoerd in het voorzitterschap van
het gebiedsoverleg.
Het technisch voorzitterschap komt bij de directeur Samenlevingszaken
te liggen, waardoor de wijkcoördinator meer invulling kan geven aan
zijn rol. Meldingen van bewoners worden gemeld in het wekelijkse
Stadsoverleg. Bovendien zullen wethouders bij toerbeurt het
gebiedsoverleg bijwonen.
Wij vertrouwen erop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd
Gemeente Maassluis